Brukte to døgn på å skyve bruelement 50 meter

Jernbaneverket måtte smøre seg med tålmodighet og grønnsåpe da de skjøv et bruelement over Stjørdalselva denne uka.

Det tok to døgn å flytte 400 tonn bruelement på Hell. Se hele flyttet på under 90 sekunder.

Saken oppdateres.

Den nye jernbanebrua mellom Hell og Værnes ble «skjøvet» over Stjørdalselva denne uka. Jernbaneverket anslo selv at det ville ta tre dager, men denne gangen var de mer effektiv enn de hadde regnet med.

Arbeidet med å skyve det 400 tonn tunge bruelementet 50 meter over Stjørdalselva startet tirsdag morgen.

- Selv om Jernbaneverket er en stor byggherre, er det slettes ikke ofte at vi gjør noe sånt, sier prosjektleder John Ivar Mogseth i en pressemelding.

Allerede onsdag klokka 17.30 var bruelementet på plass, én dag tidligere enn planlagt.

LES MER: En halv jernbanemilliard til nytt signalsystem

30 meter tirsdag

Onsdag morgen fortalte teknisk byggeleder Sven Erik Totland i Prosjektutvikling Midt-Norge at flytteprosessen gikk som smurt.

- For disse kara er det ikke noe problemer å justere 400 tonn, sa han fornøyd.

I tidsrommet 07.00 til 19.00 tirsdag flyttet brua seg 30 meter, altså 2,5 meter i snitt per time.

LES MER: Ønsker flytog og dobbeltspor fra Trondheim til Værnes

20 liter grønnsåpe

28. oktober skal man i gang med neste bruelement som skal skjøtes på det allerede eksisterende bruelementet. Det skal også skyves videre over elva. 

Skyvkrafta er på rundt ti tonn. Det gikk med 20 liter grønnsåpe som bruelementet ble vasket i før det ble skjøvet over elva.

LES MER: Trønderbanen lover raskere reisetid

Erstatter landemerke

- Den gamle jernbanebrua er et kjent landemerke. Vi håper at den nye også blir et vakkert skue, sier Mogseth.

Brua har en total lengde på 220 meter og bygges for to jernbanespor. Den vil erstatte den gamle jernbanebrua som ble bygd i 1900. Den nye jernbanebrua er en del av Jernbaneverkets utbygging av Hell - Værnes til en samlet kostnad av 655 millioner kroner.

Målet er å legge til rette for økt passasjertrafikk på Trønderbanen og mer godstrafikk på Nordlands- og Meråkerbanen, og gjøre toget mer konkurransedyktig i forhold til vei.

- Vi bygger for morgendagen, og tar høyde for at det vil bli bruk for dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal i fremtiden, sier Mogseth.

LES MER: Alle de 57 bruene er for lave når togene skal gå på strøm (PLUSS)

Tok hensyn til villaks

Selve brua er laget i stål i Polen og veier 950 tonn. Etter at brua møtes fra nord- og sørsida, skal brudekke av betong støpes. De første togene vil ikke gå over brua før om to år.

7,5 kilometer med pæler i betong og stål er rammet ned i elvebunnen.

- Det er viktig å bevare elveløpet. Hensynet til villaksen veier tungt, og vi har tilpasset bygginga av brua til laksens oppgang og gytemønster, forklarer Mogseth.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Jernbaneverket ble ferdig én dag tidligere enn antatt.  
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Jernbaneverket ble ferdig én dag tidligere enn antatt.   Foto: GLEN MUSK

Her skal neste bruelement skjøtes på før det hele skyves videre over elva.  
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Her skal neste bruelement skjøtes på før det hele skyves videre over elva.   Foto: GLEN MUSK

Teknisk byggeleder Sven Erik Totland er godt fornøyd med flytteprosessen.  
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Teknisk byggeleder Sven Erik Totland er godt fornøyd med flytteprosessen.   Foto: GLEN MUSK

Den nye jernbanebrua vil få en kurve i motsetning til den gamle brua.  

Den nye jernbanebrua vil få en kurve i motsetning til den gamle brua.  

Ny jernbanebru på Hell
  • Lengde 200 m
  • Hele brua: 950 tonn
  • Bruelement som skal skyves: 400 tonn
  • Samlet kostnad: 156 millioner
  • Bygd: Gdynia, Polen
  • Ansvarlig for prosjektering: Rambøll
  • Ansvarlig for bygging: Implenia Norge
  • Byggherre: Jernbaneverket
  • Byggeperiode: 2014 - 2017
  • Riving av eksisterende jernbanebru: 2018
Brua må smøres med grønnsåpe for bedre glid.   
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Brua må smøres med grønnsåpe for bedre glid.   Foto: GLEN MUSK

Den nye jernbanebrua skal stå ferdig i 2017. 
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Den nye jernbanebrua skal stå ferdig i 2017.  Foto: GLEN MUSK

Dette er utstyret som skal skyve den nye brua på plass.  
        
            (Foto: glen musk)

Dette er utstyret som skal skyve den nye brua på plass.   Foto: glen musk

Byggeleder Knut Korvald følger spent med på skyvingn av bruelementet.  
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Byggeleder Knut Korvald følger spent med på skyvingn av bruelementet.   Foto: GLEN MUSK

Bruelementet vil ta tre dager å få på plass.  
        
            (Foto: glen musk)

Bruelementet vil ta tre dager å få på plass.   Foto: glen musk

Brukonstruksjonen er laget i Polen.  
        
            (Foto: GLEN MUSK)

Brukonstruksjonen er laget i Polen.   Foto: GLEN MUSK

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå