- Vi gjennomfører nå forebyggende tiltak på E14, med tanke på å redde liv og helse blant motorsyklister dersom uhellet skulle være ute, sier Ola Belsaas, nestleder i Vegvesenets plan- og trafikkavdeling til Adresseavisen.

Den siste måneden har myke underskinner av plast blitt montert under autovernet av stål gjennom to svinger på E14 i Hegra.

Det var Stjørdalens Blad som først omtalte saken.

Nullvisjons-strekning

Plastskinnnene er satt opp på en to hundre meter lang strekning mellom Hegra og Meråker, og er en del av nullvisjons-strekningen i Midt-Norge med tanke på motorykkelulykker.

Veistrekningen er dermed den første i regionen der det er montert ekstrabeskyttelse på autovernet. Jobben gjøres i samarbeid med Norsk motorcykkel union.

Idar Ertsås i Trygg Trafikk mener veistandarden er for dårlig. Likevel peker han på at personen bak rattet er viktigste faktoren til at ulykker skjer. Les mer her.

Krappe kurver

Motorsykkelorganisasjonen har uttrykt at det viktigste for dem er bedre sikt, men dette er vanskelig å forbedre på disse svingete veiene.

- Noen av de verste og krappeste kurvene på E14 har fjell på siden som nærmest går til himmels, og på den andre siden er elva. Veien er så omfattende å utbedre både bergmessig og geoteknisk, sier Belsaas.

Derfor er rekkverk veldig viktig. Og derfor er monteringen av ekstrabeskyttelse for motorsyklister viktig.

ADRESSA PLUSS: Stor grafikk over ulykkene der føret eller veiene kan ha ført til ulykkene

Dårlige rekkverk

Noen av de eksisterende rekkverkene er imidlertid i så dårlig forfatning at det ikke kan monteres plastskinner på dem. Så veien å gå for å få hele denne strekningen sikret, er lang.

- Det er vanskelig å få gjort mye veldig fort, men vi har et stort fokus på E14 fremover, sier Belsaas.

Strekningen på E14 er ikke en kjent ulykkesstrekning, og slik vil Belsaas at det skal forbli.

- At det har skjedd få ulykker her, har noe med at trafikantene vet at E14 er en krevende vei. Fartsnivået er tilpasset at veien er gammel og svingete. Det viktige for oss er å gjennomføre tiltak før ulykker skjer, ikke etterpå, sier han.

Ifølge Stjørdalens Blad mistet mellom 2010 og 2014 til sammen 13 personer livet i motorsykkelulykker i Midt-Norge. 58 personer pådro seg alvorlige skader.