- Velkommen til Norge, sier lufthavndirektør Lasse Bardal.

Bak den automatiske skyvedøren i gangen mellom utenlandsterminalen og ankomstområdet i hovedterminalen er lyset dunkelt. Vegger og tak er svakt lilla. Nils-Petter Molværs spesialkomponerte musikk er det eneste som høres. I taket foran oss lyser en skjerm med animasjonsfilmen der Nidarosdomen er et av de lett gjenkjennbare elementene.

Millionprosjekt

6,5 millioner kroner har Innovasjon Norge og Avinor i fellesskap brukt på prosjektet «Portal Norge», i hele landet. Torsdag ble det rullet ut på Værnes, som den tredje av de fem største norske flyplassene.

Nå vil omtrent én million reisende passere installasjonen på de største flyplassene hver måned fremover, opplyser Avinor.

- Vi skal ikke legge skjul på at vi lenge har siklet på å bruke flyplassene til å vise frem Norge. Nå har vi endelig fått lov til det, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Fire animasjonsfilmer

I alt skal fire ulike filmer, med vår-, sommer-, høst- og vinter- veksle på å møte reisende. De er laget av produksjonsselskapene Storyline, Blid, Bright, og videokunstneren Anastasia Isachsen. Til hver av filmene har den internasjonalt anerkjente musikeren Molvær komponert egen musikk.

Vinterfilmen, som er den som nå ruller over skjermen, ble nettopp klar og ble presentert i Bergen onsdag. I sommer debuterte den første filmen på Gardermoen.

- Det har vært mange ideer. Vi diskuterte plakater, men ville gjøre noe mer enn det. Nå møter reisende først profilene våre fra Trøndelag som det henger portretter av i gangen, så dette, sier lufthavndirektør Bardal.

Både han og Tuftin skryter av resultatet.

- Vi vet at mange av utlendingene som kommer hit faktisk vet lite om Norge. Dette er en måte å vise frem mer av landet og presentere litt av næringslivet vårt. Fra Trøndelag vises blant annet Nidarosdomen og glimt fra forskningsmiljøet, sier Tuftin.

Foto: FRANK CADAMARTERI