Vogntogsjåfører tatt med nedslitte dekk i Levanger

- Det er skremmende, sier inspektør Steinar Vist i Statens vegvesen.

Dekkene hadde en mønsterdybde på omlag 1 millimeter.  Foto: STATENS VEGVESEN

Saken oppdateres.

Med nedslitte dekk kjørte to vogntogsjåfører på trønderske veier, helt til de ble stoppet i kontroll på Åsen i Levanger.

- Mønsterdybden er vel rundt 1 millimeter. Man skjønner jo hvilket veigrep det er på slike dekk på nysnø og vinterføre. Det er skremmende, sier Steinar Vist, kontrollør i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag.

- Ikke bra

Det var ikke fullt vinterføre der vogntogene ble stoppet, men i Midt-Norge er dette noe som kan snu fort.

- Vi har fokus på dekk og kjetting nå, for plutselig snur det om. Du skjønner hva som skjer når du kjører deg opp i vinterland med slike dekk. Det er ikke bra, fastslår Vist.

Kravet er 5 millimeter mønsterdybde på alle hjul, og de skal være testmerket M+S, som står for Mud and snow (leire og snø).

LES OGSÅ: Fraktet vindmølle - fikk kjøreforbud

La seg flate

- Hvordan reagerte sjåførene på å bli stoppet?

- Det var vel egentlig bare å legge seg flat. Det går ikke på at de ikke vet om kravet, sier Vist.

- Hvor vanlig er det at vogntog kjører rundt med utslitte dekk?

- Vi ser en stor bedring på dekk de siste årene. Så det er nok i ferd med å bli bedre. Men vi ser jo at det er behov for kontroll, sier Vist.

Det samme ble konklusjonen på en kontroll i Nord-Trøndelag i september, der ett av fire tunge kjøretøy ble nektet å kjøre videre.

Tre kjøretøy fikk også 15 000 kroner i gebyr for overlast.

- De var lastet med blant annet tømmer, og måtte laste av på stedet, sier Vist.

Han varsler nye kontroller i Nord-Trøndelag i morgen.

LES OGSÅ: Denne gigantiske stålelgen skal holde deg våken på veien til Oslo

LES OGSÅ: Slik så huset til Bjørg ut da brøytebilen hadde kjørt forbi

På forsiden nå