Statens vegvesen fant feil og mangler ved tre av seks kontrollerte kjøretøy i Steinkjer tirsdag morgen.

Alle tre hadde overlast, og fikk kjøreforbud.

Et av de for tungt lastete vogntogene kjørte også uten løyve, og et annet kjørte i tillegg med den ene bremseklokka koblet ut.

- Det er alvorlig at vi finner feil eller mangler på halvparten av de kontrollerte kjøretøyene. Det er for mye, og mer enn hva vi vanligvis finner ved slike kontroller, sier inspektør Roar Susegg ved Statens vegvesen i Nord-Trøndelag til Adresseavisen.

Bevisst utkobling

Bremseklokka var koblet ut på den ene akslingen til vogntogets tilhenger.

- Dette er ganske farlig. Det vil føre til at tilhengeren bare har brems på en side av akslingen, sånn at den trekker litt over på sida. Dette er ikke gunstig, enten kjøretøyet trekker litt inn i veien eller mot grøfta.

Inspektøren forteller at sjåføren erkjente å ha koblet ut bremseklokka helt bevisst.

- Det var en skade i forbindelse med bremseklokka, som gjorde at han koblet den ut. Vogntoget var kjørt slik i flere dager, sier Susegg.

Sjåføren er politianmeldt for forholdet, og han fikk ikke kjøre videre.

Seks tonn overlast

Vogntogene med overlast kjørte grus og er fra Norge.

- Kjøretøyet med mest overlast, hadde seks tonn for mye masse. Det er ganske mye. I tillegg til at det kan være trafikkfarlig, er det til skade for veidekket og gir dessuten et ulovlig konkurransefortrinn til den som kjører med for mye last, sier Susegg.

De tre kjøretøyene måtte laste av til riktig vekt på stedet, før de fikk kjøre videre.

Transportselskapene er også bøtelagt for forholdet.

Uten løyve

Sjåføren som kjørte uten løyve hadde flere biler, men bare ett løyve.

- Du skal ha løyve for hver bil som er ute på veien, og du må ha med originalløyvet.

Inspektøren forteller at bilen måtte stå i ro inntil sjåføren hadde fått hentet løyvet fra en annen bil, som var i nærheten.

- Den andre bilen ble tatt ut av kjøring, sånn at sjåføren fikk levert lasten til mottaker, sier Roar Susegg.

Flere timers kontroll

Statens vegvesen brukte tre-fire timer på kontrollen som startet tirsdag morgen.

Vogntogene ble stoppet i Steinkjer sentrum, og tatt med til trafikkstasjonen.

Der ble kjøretøyene kontrollert for bremser, vekt og så videre.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.