- Vi så at han var stuptrøtt

Semitrailersjåfør kjørte med en annen manns sjåførkort i fartsskriveren.

Dette sjåførkortet som sto i fartsskriveren sto ikke i samsvar med sjåføren som satt bak rattet. Dermed ble det politianmeldelse.   Foto: statens vegvesen

Saken oppdateres.

Inspektørene hos Statens vegvesen er vant til å se litt av hvert, og det er ikke uvanlig å oppdage sjåførkort som ikke tilhører sjåføren i fartsskriveren.

- Men det som var virkelig betenkelig, var at vi kunne se at denne sjåføren var stuptrøtt, sier inspektør Steinar Vist ved Statens vegvesen Nord-Trøndelag.

LES OGSÅ: 16 000 kroner i bot for å kjøre uten bombrikke

Stoppet på Snåsaheia

Han forteller at dette er en kjent måte å jukse med kjøre- og hviletid. Sjåføren låner med seg sjåførkort, og kan dermed kjøre mye lenger. Torsdag ettermiddag stoppet inspektøren en norskregistrert semitrailer med sjåfør fra Litauen på E6 ved Snåsaheia.

- Det viste seg å være en transport som skulle fra Trondheim til Bodø. Denne strekningen klarer man ikke å kjøre på ett døgn med én sjåfør. Man må ha en hvile på 11 timer før man kan kjøre videre.

- For å unngå dette bruker de sjåførkortet til en annen i deler av denne perioden, forklarer Vist.

LES OGSÅ: Mistet containeren og førerkortet ved IKEA

- Tatt på fersken

Det er ofte færre kontroller mellom Steinkjer og Namsskogan, noe som ofte fører til at sjåførene bytter kort på denne strekningen.

- Mange tar sjansen på at de ikke blir stoppet, men noen ganger går det rett vest. Rundt Mosjøen er det en del kontroller, så da må de ha sitt eget sjåførkort i fartsskriveren, sier han.

Det er dessverre en kjensgjerning at det syndes mye når det gjelder hvile- og kjøretidsbestemmelser.

- Problemet er å få avslørt disse sjåførene. Det er ikke så enkelt å ta de på fersk gjerning, men det klarte vi i dag. Når det er en annen persons sjpførkort i fartsskriveren enn sjåførens, så har man et stort forklaringsproblem, mener Vist.

- Hva sa sjåføren da dere stoppet ham?

- Han sa bare «oh, sorry, sorry, sorry», svarer Vist.

LES OGSÅ: Tømmerbiler med farlig tung last stoppet på E6

- Kjempefarlig

Inspektøren er glad for hver bidige sjåfør de klarer å stanse som har gitt blaffen i hviletid.

- Semitrailer med sjåfør som har søvnmangel er kjempefarlig på veien. Det er som å kjøre med rus, sier han.

Semitrailersjåføren blir anmeldt til politiet og det blir inndragelse av sjåførkortet som er brukt i fartsskriveren. Han mister ikke sitt eget kort.

- Vi prøver å sjekke hvor sjåførkortet kommer fra. Vi har ingen mistanke om at det er falsk, men vi vet det tilhører noen andre enn sjåføren, sier Vist.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå