Det er ganske nøyaktig elleve år siden bilen Knut Okkenhaug og kona satt i ble kjørt over av en Leopard-stridsvogn i Grong i Nord-Trøndelag under øvelsen Battle Griffin.

Mandag skjedde det en lignende ulykke bare noen mil lenger sør, denne gang på fylkesvei 763 i Snåsa kommune.

En person fra Sør-Trøndelag mistet livet da føreren av en bergestridsvogn av typen LEO1 ARV mistet kontrollen og kolliderte med bilen den omkomne satt i. Knut Okkenhaug synes hendelsen er trist.

- Jeg vet ikke hva som har skjedd i dette tilfellet, men det er trist at det skal skje. Jeg og kona hadde utrolig flaks da vi ble påkjørt i 2005, sier Okkenhaug.

- Ser nesten ingenting

Det som skjedde den gang var at Okkenhaug og kona kom kjørende langs veien fra hytta i Bjørgan i Grong kommune, da de møtte en Leopard stridsvogn.

Bilturen fant sted under den store vinterøvelsen Battle Griffin. Okkenhaug kjørte straks ut til siden av veien da han så at stridsvognen kom kjørende mot dem.

Naturligvis forventet han at stridsvognen ville stanse, men snart ble han klar over at stridsvognføreren ikke hadde sett bilen deres. I stedet fortstte den rett frem, klatret opp på pansret på førersiden av bilen, og fortsatte videre over taket.

En snarrådig Okkenhaug kastet seg til høyre mot kona i passasjersetet for å unngå å komme i klem under taket, som ble sønderknust.

- Ingen av oss ble skadet, men bilen var totalvrak. Det som var problemet var at det ikke satt noen oppe i tårnet og fulgte med. Det var kun føreren av stridsvognen som fulgte med på veien. Fra stedet hvor sjåføren av stridsvognen sitter, så ser man nesten ingenting, forteller Okkenhaug.

Har selv vært inne i stridsvogn

Siden han er yrkessjåfør og bosatt i Grong, ett av stedene hvor øvelsen Cold Response nå pågår, har han rukket å passere flere stridsvogner under årets øvelse.

- Jeg pleier å se etter om det sitter en person i tårnet på stridsvognen når de kjører på veien. Det er de pålagt i fredstid. Jeg har selv vært inne i en Leopard stridsvogn og sett hvordan det er å se for personen som styrer den. Det er en liten åpning så man kan se rett frem, og en tilsvarende liten åpning til høyre og venstre. Sikten er veldig begrenset. Derfor har man en person i tårnet som kan gi beskjed til føreren om ting foran ham, sier Okkenhaug.

Han understreker at han ikke vet hva som har skjedd i ulykken som skjedde i Snåsa mandag.

- Virket forsvarlig

Til tross for opplevelsen som nesten kostet ham og kona livet i 2005, forteller 68-åringen at han ikke er nervøs når han møter stridsvogner på veiene i dag.

- Ut fra det jeg har sett i år, har det virket forsvarlig. Det har sittet personer i tårnet på de stridsvognene jeg har sett, og det har blitt brukt blinklys på en rekke militære kjøretøy, sier Okkenhaug.

- Synes du sikkerheten er god nok når stridsvognene kjører langs veien?

- Av det jeg selv har sett så langt i år, har de oppført seg fint. Jeg blir betrygget når jeg ser at det sitter folk i tårnet på stridsvognene som har god sikt, forteller Okkenhaug.