Dette vogntoget hadde for mye betongelementer i lasten, og det endte med gebyr. Foto: statens vegvesen

Inspektørene til Statens vegvesen holdt kontroll i nærmere sju timer ved Åsen kontrollstasjon onsdag ettermiddag og kveld.

- Det endte med at fem forskjellige vogntog fikk gebyr for overlast. Den største overlasten var på cirka tre tonn, og det førte til et gebyr på rundt 3500 kroner, forteller inspektør Roar Susegg ved utekontrollen i Statens vegvesen Nord-Trøndelag.

Semitrailersjåfør kjørte med en annen manns sjåførkort i fartsskriveren.

- Økonomisk fordel

Blant vogntogene som ble stanset med overvekt, var det både norske og utenlandske vogntog.

- Fem er for mange, og det blir blant annet en økonomisk fordel for de som kjører med for mye last, kontra de som kjører lovlig, sier Susegg.

Det er også et annet moment som er viktig ifølge inspektøren:

- Dessuten fører det til mer slitasje på veiene, og veiene er som kjent ekstra sårbare nå på våren med hensyn til teleløsning, sier han.

Kjørte uten bombrikke

En vogntogsjåfør må betale et gebyr på 16 000 for å ha kjørt uten gyldig bombrikke.

- Han ble stanset i Sør-Trøndelag i januar, og han ble også stanset i dag. Blir man tatt uten bombrikke innen to år fra første overtredelse, blir gebyret fordoblet, forklarer Susegg.

Det ble også bruksforbud på to lastebiler fordi de kjørte med sikthindrende hylle på dashbordet. Hyllene måtte dermed fjernes før de kunne kjøre videre. Ett kjøretøy ble avskiltet grunnet manglende periodisk kontroll.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.