Nå kan du ta toget til Hell over ny bru

Trønderbanens tog på vei til Steinkjer åpnet brua ved å kjøre ned båndet.
Toget på full fart mot båndet. Klikk på pilene for å se flere bilder.   (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Toget på full fart mot båndet. Klikk på pilene for å se flere bilder.   Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET

Statssekretær Tom-Christer Nilsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger rett før åpningen  (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Statssekretær Tom-Christer Nilsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger rett før åpningen  Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET

Jernbanedirektør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.  (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Jernbanedirektør Elisabeth Enger i Jernbaneverket.  Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET

Varaordfører i Stjørdal, Ole Hermod Sandvik og ordfører Ivar Vigdenes venter ved snora som skal kjøres ned.   (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Varaordfører i Stjørdal, Ole Hermod Sandvik og ordfører Ivar Vigdenes venter ved snora som skal kjøres ned.   Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET

Arkitekt Jean Francios Blassel var til stede ved åpningen av brua.   (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Arkitekt Jean Francios Blassel var til stede ved åpningen av brua.   Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET

Sven Erik Totland og Knut Korvald fester båndet på brua.   (Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET)

Sven Erik Totland og Knut Korvald fester båndet på brua.   Foto: KRISTIAN HELGESEN/JERNBANEVERKET

Saken oppdateres.

I dag åpnet den nye jernbanebrua på Hell.

- Nå har vi fått til enda en milepæl på jernbanen i Midt-Norge. Vi er kjempefornøyde, sier kommunikasjonsdirektør Stig Herjuaune i Jernbaneverket.

Trønderbanens tog på vei til Steinkjer fikk æren av å åpne brua ved å kjøre ned båndet.

Statssekretær Tom-Christer Nilsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger holdt taler under åpningen.

Hele brua veier 950 tonn, og kostnaden på prosjektet er 156 millioner kroner. Byggeperioden har pågått fra 2014.

Fra Hell til Værnes bygges det nye dobbeltspor over en 4,7 kilometer lang strekning. Også brua er bygd for to spor.

I fjor høst ble brua sammenkoblet - ved hjelp av over 50 liter grønnsåpe.

Inspirert av norsk natur

- Neste milepæl blir det nye signalsystemet som blir felles for hele Europa. Det kommer til Trøndelag i løpet av få år, sier Herjuaune.

Her kan du se en 90 sekunder lang video av da 400 tonn bruelement ble flyttet i løpet av to døgn.

Jernbanebrua er 200 meter lang og går over Stjørdalselva. Arkitekten bak brua er Jean Francois Blassel ved det franske arkitektfirmaet RFR. I dag holder han foredrag om form og farge på bruer for Jernbaneverkets ansatte.

Arkitekten er inspirert av norsk natur og han har sagt at han vil at brua skal gå i ett med landskapet.

Den erstatter den gamle jernbanebrua fra 1902. Denne skal forskere nå forske på og prøve å få til å kollapse.

- Den gamle brua er 114 år, men går ikke ut av tjeneste. Istedet går den inn i forskningens tjeneste, sier Herjuaune.

Jernbaneverket benyttet tiden etter åpningen til et faglig seminar.

Doktorgradsstudent Gunnstein Frøset har målt brua mens det var trafikk på den, og holder foredrag om sine funn.

- Det er et faktum at jernbanen har flere bruer som nærmer seg 100 år. Vi vil vite mer om bruene; hvor mye tåler de? sier Herjuaune.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Ny jernbanebru på Hell
  • Lengde 200 m
  • Hele brua: 950 tonn
  • Bruelement som skal skyves: 400 tonn
  • Samlet kostnad: 156 millioner
  • Bygd: Gdynia, Polen
  • Ansvarlig for prosjektering: Rambøll
  • Ansvarlig for bygging: Implenia Norge
  • Byggherre: Jernbaneverket
  • Byggeperiode: 2014 - 2017
  • Riving av eksisterende jernbanebru: 2018
På forsiden nå