Saken oppdateres.
Årsaken er både en teknisk feil og en datafeil, opplyser pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB-konsernet.
Toget reiste fra Trondheim sentralstasjon klokken 16. Etter om lag 20 minutter ble det besluttet at toget ikke kunne kjøres videre. Dermed måtte passasjerene vente på alternativ transport i Hommelvik.
Røykutvikling om bord
En av passasjerene opplyser til Adresseavisen at det luktet brent om bord i toget.
- Jeg så ikke noe røyk, men det luktet ikke spesielt godt. Etter en stund ble vi flyttet frem i neste vogn.
Pressesjef Lundeby bekrefter at det har vært en røykutvikling i det ene togsettet. Videre opplyser han at NSBs personell vurderte dette som ukomplisert.
- Hovedårsaken til at toget blir stående er datafeilen, opplyser Lundeby.
Et tog på vei til Mo i Rana fikk trøbbel ved Hommelvik i Malvik kommune. Foto: Erling Skjervold
Les også dette kommentaren på vegne av alle som elsker toget.
Lite informasjon
Passasjeren Adresseavisen har snakket med beskriver informasjonen om bord som «svært dårlig». Pressesjefen i NSB sier dette kan skyldes at få personer må utføre mange oppgaver når feil oppstår.
- Vi har et ønske om å være flinke til å orientere de som er nærmest hendelsen. Årsaker til at man ikke får imøtekommet dette ønsket kan være at man er i telefonisk kontakt med dem som gir teknisk støtte til togpersonellet, sier han og legger til:
- Jeg som NSB-representant skjønner frustrasjonen. Det skal ikke gå mange minutter før du føler at du vil vite noe mer, og det er helt legitimt.
LES OGSÅ: Slik kan toget bli Trondheims bybane
Skaffet buss og taxi
NSB jobbet med å sette opp alternativ transport, både buss og taxi.
- Det har vært vanskelig, men vi er i ferd med å skaffe nok. Det blir store forsinkelser for disse passasjerene, sier Lundeby i 18-tiden.
Klokken 19 opplyser Adresseavisens utsendte at alle passasjerer har reist videre med alternativ transport. Toget blir fjernet fra sporet.
- Har passasjerene krav på penger tilbake når toget er såpass forsinket?
- Hvis det er mer enn en time forsinket på en så lang tur får man halve billettprisen tilbake. Det er servicesenteret vårt som håndterer denne tilbakebetalingen, sier Lundeby.