Store forsinkelser etter togstans

Et tog på vei til Mo i Rana kom ikke lenger enn til Hommelvik.

I 19-tiden har passasjerene blitt fraktet videre med alternativ transport.  Foto: Erling Skjervold

Saken oppdateres.

Årsaken er både en teknisk feil og en datafeil, opplyser pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB-konsernet.

Toget reiste fra Trondheim sentralstasjon klokken 16. Etter om lag 20 minutter ble det besluttet at toget ikke kunne kjøres videre. Dermed måtte passasjerene vente på alternativ transport i Hommelvik.

Røykutvikling om bord

En av passasjerene opplyser til Adresseavisen at det luktet brent om bord i toget.

- Jeg så ikke noe røyk, men det luktet ikke spesielt godt. Etter en stund ble vi flyttet frem i neste vogn.

Pressesjef Lundeby bekrefter at det har vært en røykutvikling i det ene togsettet. Videre opplyser han at NSBs personell vurderte dette som ukomplisert.

- Hovedårsaken til at toget blir stående er datafeilen, opplyser Lundeby.

Et tog på vei til Mo i Rana fikk trøbbel ved Hommelvik i Malvik kommune.  Foto: Erling Skjervold

Les også dette kommentaren på vegne av alle som elsker toget.

Lite informasjon

Passasjeren Adresseavisen har snakket med beskriver informasjonen om bord som «svært dårlig». Pressesjefen i NSB sier dette kan skyldes at få personer må utføre mange oppgaver når feil oppstår.

- Vi har et ønske om å være flinke til å orientere de som er nærmest hendelsen. Årsaker til at man ikke får imøtekommet dette ønsket kan være at man er i telefonisk kontakt med dem som gir teknisk støtte til togpersonellet, sier han og legger til:

- Jeg som NSB-representant skjønner frustrasjonen. Det skal ikke gå mange minutter før du føler at du vil vite noe mer, og det er helt legitimt.

LES OGSÅ: Slik kan toget bli Trondheims bybane

Skaffet buss og taxi

NSB jobbet med å sette opp alternativ transport, både buss og taxi.

- Det har vært vanskelig, men vi er i ferd med å skaffe nok. Det blir store forsinkelser for disse passasjerene, sier Lundeby i 18-tiden.

Klokken 19 opplyser Adresseavisens utsendte at alle passasjerer har reist videre med alternativ transport. Toget blir fjernet fra sporet.

- Har passasjerene krav på penger tilbake når toget er såpass forsinket?

- Hvis det er mer enn en time forsinket på en så lang tur får man halve billettprisen tilbake. Det er servicesenteret vårt som håndterer denne tilbakebetalingen, sier Lundeby.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå