Det var tirsdag forrige uke den noe spesielle kjøreturen fant sted i Nærøy i Nord-Trøndelag.

En bil fraktet to tanker som tilsynelatende var delvis fylt med væske på tilhengeren. I tillegg lå det en trebåt oppå tankene.

Adresseavisen har vært i kontakt med en mann som kjørte bak bilen med den store lasten.

- Det så ikke bra ut. Jeg har kjørt lastebil før og hatt kurs i lastsikring, og det der var en rimelig kreativ løsning, sier han til Adresseavisen.

Les også: Fortøyde båten på Solsiden - så ble det fjære

Lå ikke bak lenge

Tipseren forteller at han ikke turte å ligge lenge bak bilen med henger.

- En trebåt i en sånn høyde kan medføre et veldig høyt tyngdepunkt, sier Harald Ekremsæter i Statens vegvesen Foto: Adressa.no-tipser

- Hadde han i det minste snudd båten opp ned så hadde det vært bedre. En bråbrems der, så kan det gå ille.

Les også: - Trodde lasten skulle velte

Veltefare

- En trebåt i en sånn høyde kan medføre et veldig høyt tyngdepunkt, og da må man tenke på veltefaren når man kjører, sier Harald Ekremsæter, fungerende fagleder for utekontroll i Statens vegvesen, til Adresseavisen.

Les også: Marvin (21) fant sin stjålne bil - da startet biljakten

Han sier han ikke kan avgjøre om sikringen av lasten var bra nok ut ifra bildet.

- Vi kjenner ikke vekten på lasten eller grensen på hvor mye bilen kan trekke.

Les også: Kjørte på E6 i 80 km/t med usikret last

Ekremsæter sier videre at det ikke kommer tydelig frem om stroppen foran på lasten sikrer båten eller ikke.

- Med tanke på at begge tankene ser ut til å være halvfulle eller mer, og at båten er av tre, går jeg ut ifra at dette er ganske tungt. Vi hadde helt klart stoppet denne til kontroll om vi hadde sett den på veien, men hva vi hadde konkludert med er vanskelig å si.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter