Selskapet mener det beste anbudet er satt til sides, skriver Dagens Næringsliv mandag.

Byggingen av en ny bro til 300 millioner kroner over Beistadsundet mellom Vestvik og Strømnestangen på fylkesveg 17 kan i tillegg til å være et politisk basketak også ende i retten.

Kineserne hadde det laveste av tre tilbud, men fylkesrådet i Nord-Trøndelag valgte i forrige uke å ikke vurdere SRBG-anbudet i den videre prosessen.

40 millioner pluss

Begrunnelsen til fylkesrådet og fylkesrådsleder Anne Marit Mevassvik var at fylkeskommunen «ikke har plikt til å vurdere tilbud fra land som er utenfor EU/Eøs-sonen og som Norge heller ikke har handelsavtale med.

De bakenforliggende argumentene går på frykt for lite lokale bidrag og påståtte dårlig arbeidsforhold hos det kinesiske selskapet.

Det skiller 40 millioner til det neste selskapet på listen. PNC Norge, med eiere i Østerrike, ga et tilbud på om lag 318millioner kroner og Skanska Norge, med svenske eiere, ga et tilbud på om lag 339 millioner kroner.

Vurderer rettslige skritt

Prosjektleder Lu Wei i SRBG kommenterer saken i en epost til DN.

«Dette er en favorisering av østerrikske og svenske selskaper og ren diskriminering av kinesiske selskaper,» skriver Lu til avisen – og gjør det klart at han mener konkurransen ikke var reell.

«En slik prosess går ikke an når vi først har vært invitert inn i en normal anbudsrunde. Vi vurderer rettslige skritt som trolig vil bety utsettelser for prosjektet,» skriver Lu til DN.

«SRBG har levert det mest kostnadseffektive tilbudet innenfor den forventede prisrammen til oppdragsgiver,» understreker Lu.

Kritisk

For kineserne handler utestengelse i anbudskonkurransen i Nord-Trøndelag om mye mer enn Beistadsundbrua.

Langs E39 på Vestlandet venter gigantiske byggeoppdrag.  Kineserne besøkte tidligere denne måneden nettopp Vestlandet, noe som utløste skarpe advarsler fra blant annet Senterpartiet.

- Kineserne utfordrer på HMS, arbeids- og lønnsforhold. Norske myndigheter bør spørre seg om – og analysere - hvordan det er mulig å holde så lave priser.  Og vurdere om det er riktig at norske entreprenører skal konkurrere mot kinesiske statsselskap, når forutsetningene er så forskjellige, sier parlamentarisk leder – og nordtrønder – Marit Arnstad.

«Burde sagt fra før»

I motsetning til statsrådskollega Per Sandberg (Frp), vil ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen refse Fylkesrådet for å utestenge kineserne.

Men statsråden er likevel kritisk til prosessene som er kjørt i Nord-Trøndelag.

- Dette er et fylkesveiprosjekt, så fylket velger selv hvilke begrensninger de legger innenfor lovverket. Men jeg antar det ville blitt opplevd som ryddigere, dersom fylkeskommunen hadde satt nasjons-begrensninger da anbudet ble lagt ut, ikke etter at budene er vurdert, sier Solvik Olsen.

Solvik-Olsen spør seg likevel om Nord-Trøndelag fylkeskommune klarer å sannsynliggjøre langt høyere lokale ringvirkninger «som forsvarer å betale et østerisk selskap mer enn et kinesisk selskap».

Her kan du se animasjonsfilm over ny fylkesvei 17 fra Bangsund til Beitstad