Vegvesenet sier at forsmaken på vinteren og vanskelige kjøreforhold har kommet overraskende på mange.

Fra tidlig mandag morgen og utover dagen har det kommet mange meldinger om kjøretøy som har kjørt utfor veien. Blant annet i Meldal, der to biler havnet i grøfta i nærheten av Garberg.

- Som bilførere har vi alle ansvar for å kjøre etter forholdene. Vi må til enhver tid vurdere føreforholdene og hvor godt skodd bilen er for føreforholdene, sier avdelingsdirektør Magne Steiner Malmo, i Statens vegvesen.

I en pressemelding minner han bilførere på at tresekundersregelen (1001-1002-1003) gjelder på tørr vei sommerstid og at avstanden til biler foran på veien må økes når kjørefoholdene blir dårligere i årstiden vi nå er inne i.

Tre ganger så lang bremsetid

«For å kunne bremse ned en bil og stoppe må det være friksjon mellom dekk og vegbane. Friksjonen er avhengig av flere forhold; om vegen er tørr og bar eller om det er snø og is og hvilke dekk det er på bilen. Gamle, harde dekk kan gi dobbel bremselengde mot nye dekk med samme mønsterdybde. Derfor er det viktig også å være oppmerksom på alderen på dekkene», står det i pressemeldingen.

Les også: Gamle vinterdekk dobler bremselengden

- Det er en tendens at mange forventer å kjøre like fort vinter som sommer. Bremselengden på godt vinterføre er tre ganger så lang som på tørr og bar veg. Selv om det er strødd etter alle kunstens regler så er det noe annet å kjøre på vinterføre enn om sommeren. 1001, 1002, 1003 kan være en grei regel om sommeren for avstand til bilen foran, men på vinterføre må avstanden økes vesentlig for at vi skal ha samme trygghet, understreker Malmo.

Les også: Varsler vanskelige kjøreforhold i Trøndelag

Regn med krevende vinterforhold

Statens vegvesen har ansvar for vinterdriften av riks- og fylkesveger. I Nord-Trøndelag betyr det 3500 km med veg. Jobben med brøyting og strøing utføres av entreprenører gjennom driftskontrakter. Driftskontraktene har detaljerte krav til hva som kreves av tiltak ved forskjellige vær- og føreforhold. I driftskontraktene er det satt krav til minimum friksjon på den enkelte vegen.

Les også: - Det er den farligste tiden på året- Selv om kravene i driftskontraktene er høyere enn tidligere, og entreprenørene setter sin ære i å opprettholde riktig og avtalt vinterstandard, må man likevel regne med krevende vinterforhold. Derfor kan du oppleve mye snø på vegen til hytta før den igjen blir brøytet, sier Malmo.

Les også: Delte ut åtte anmeldelser og 71 bruksforbud i kontroll