- Jeg kunne nesten ikke tro det, sier Høyre-politiker og leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Linda C. Hofstad Helleland til adressa.no.

Hun tror mange satte kaffen i vrangstrupen onsdag morgen da de leste i Adresseavisen at det ikke har vært en eneste promilletest av flypersonell på trønderske flyplasser de siste fem årene.

- I forbindelse med all annen transport så blir fører utsatt for stikkprøver. Dette er en uholdbar situasjon, sier hun.

LES MER (PLUSS): Ingen piloter alkotestet i Trøndelag

Trodde det var praksis

Lørdag ble to flygere og to kabinansatte ved Air Baltic promilletatt på Oslo lufthavn Gardermoen. De endelige blodprøveresultatene viser en promille på 0,54 for kapteinen, 1,35 for styrmannen og henholdsvis 0,91 og 0,55 for de to kvinnelige kabinansatte.

- Politiet må bare sette i gang med jevnlige promillekontroller på norske lufthavner. Jeg trodde det var vanlig praksis, og jeg tok det for gitt at det var kontroller, sier Hofstad Helleland.

Politioverbetjent Tore Sparby mener at det ikke er så enkelt som Hofstad Helleland skal ha det til. Han er funksjonsleder for politiet ved Trondheim lufthavn Værnes.

- Vi driver ikke med promillekontroll så lenge det ikke foreligger et problem. Da bruker vi ikke ressurser på det, sier han til adressa.no.

- Kan ikke mistenkeliggjøre

Sparby ber politikeren om å se det hele i et større perspektiv.

- Air Baltic handler om en enkeltepisode på Gardermoen hvor det er mange flere utenlandske piloter. Jeg vet at norske flyselskap og piloter tar dette på stort alvor. Kabinansatte er innom mange personer før de setter seg bak spakene. Det lukter om man er beruset, mener Sparby.

I 2012 kom hjemmelen i luftfartsloven som gjør at politiet kan ta stikkprøver uten at det foreligger mistanke om lovbrudd.

- Det finnes ingen føringer om hvor mange stikkprøver vi skal gjøre i løpet av en bestemt periode. Vi kan ikke mistenkeliggjøre alle bare fordi noen utenlandske piloter ble tatt med buksa nede. Vi er til stede på Værnes og vil selvsagt gjennomføre kontroll hvis det er promillemistanke hos kabinansatte, sier han.

Har ikke kapasitet

Politiet på Gardermoen har sagt at de vil intensivere stikkprøvene, men Sparby kan ikke love at det blir rutine ved Værnes.

- Politiet skal alltid være en utøver som skal få folk til å følge lovverket. Folk må være redd for å bli tatt, og dermed skal du ikke se bort ifra at vi gjør noen stikkprøver på Værnes. Men det blir ikke noe vi kan gjøre jevnlig. Det har vi ikke kapasitet til heller, sier han.

Politiet som er stasjonert på Værnes har ikke alkometer på lufthavnen, men det finnes i kjøretøyene. Sparby sier at de kan ta med alkometrene inn fra kjøretøyene dersom det skulle være aktuelt.

- Jeg er mer opptatt av hva flyselskapene gjør med tanke på å forebygge promille blant ansatte på jobb. Det er viktigere enn at vi skal bedrive en klappjakt på piloter.

- Vil det gå fem år før neste promillekontroll på Værnes?

- Det er det vanskelig å si noe om, men det tviler jeg på, humrer Sparby.

Ønsker flere stikkprøver

Luftfartstilsynet mener i utgangspunktet at sikkerheten på alle norske flyplasser er god, men at det er ønskelig at det blir gjennomført promilletester oftere enn det har blitt gjort på Værnes

- Det er politiet som har ansvar for å gjennomføre promillekontroller, og som også kan gjøre dette for utenlandske selskapers personell. Luftfartstilsynet har ingen myndighet til å pålegge politiet å ta flere stikkprøver, sier kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet.

Han understreker at promilletesting også bare er et element i en sterk og eksisterende sikkerhetskultur på norske flyplasser.

- Det er nulltoleranse i selskapene, flypersonell mister jobben tvert om de blir tatt med ulovlig høy promille. Personellet møter også mange personer før de går om bord i flyet, som kolleger, vekterne i sikkerhetskontrollen og passasjerene, sier Iversen.

Passasjerene må passe på

Iversen mener passasjerene må føle et ansvar for sikkerheten på et fly, som ellers i trafikken.

- Det er ikke passasjerenes sitt primære ansvar å følge med. Men en innbygger som varsler om slike ting, er en del av sikkerhetsmekanismene vi har i samfunnet så lenge det ikke er mulig å gjennomføre en total kontroll av alle som skal kjøre bil, buss, båt, tog eller føre et fly.

Luftfartstilsynet vil i kjølvannet av Air Baltic-skandalen gå gjennom det eksisterende regelverket og se om det er behov for endringer.

- Da får vi se om det er et behov for å innføre ytterligere tiltak, som for eksempel obligatorisk test eller screening av norsk flypersonell når de kommer på jobb, sier Iversen.

Følg Adresseavisen på Instagram

- Dårlig magefølelse

Høyre-politiker Hofstad Helleland vil på sin side forhøre seg med Justisdepartementet og få kartlagt hva som er praksis hos de ulike lufthavnene i Norge.

- Dette handler om sikkerheten til titusenvis av passasjerer hver dag. Jeg tror mange fikk en dårlig magefølelse av å lese om de manglende kontrollene på Værnes, sier hun.

Lik adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Twitter

Hendelsen med Air Baltic-personalet har ikke ført til at Hofstad Helleland har grunn til å tro at det er store mørketall.

- Å fly er statistisk sett veldig trygt, og yrkesstoltheten blant piloter er svært høy. Men jeg ser heller ingen grunn til at vi ikke skal jobbe for økt sikkerhet, mener hun.

Ett av alternativene som har blitt lansert er alkolås i fly.

- Vi må tenke oss nøye om. Vi må ha et treffsikkert og effektivt system. Vi må få faglige vurderinger på bordet, og nye tiltak er ikke gjort over natta. Å innføre et system som fører til at fly blir stående lenge på bakken på grunn av falsk alarm vil være problematisk, mener Hofstad Helleland.

Åpen for flere kontroller

Bergen lufthavn, Flesland, gjennomfører også kontroller på bakgrunn av tips og mistanke om promille hos ansatte i flyselskaper. Lufthavndirektør ved Flesland, Aslak Sverdrup, sier de kan være åpne for flere promillekontroller ved deres flyplass.

-Jeg er opptatt av at det skal være trygt å fly, og vi kan gjerne legge til rette for flere promillekontroller. Det er politiet som gjennomfører promillekontroller på flyplassen, og Om det skal oppfordres til flere kontroller av piloter, vil det først være i dialog med flyselskapene, sier Sverdrup.

Flesland lufthavn hadde i 2007 en hendelse hvor fire russiske besetningsmedlemmer i et fraktfly ble tatt i en promillekontroll. Disse ble oppdaget av at en vekter kjente lukt av alkohol fra besetningsmedlemmene. Sverdrup mener at promille hos ansatte i flyselskaper eller på flyplasser ikke er et stort problem.

- Likevel er dette et tema vi i bransjen bør diskutere. Det har dukket opp en hendelse nå i helgen, og det kan hende der finnes besetningsmedlemmer som ikke forholder seg til reglene. De må tas, og må aldri få fly i påvirket tilstand, sier han.

Ingen kontroller: Politioverbetjent Bjørnar Kyllo, som mange år har jobbet for politiet på Trondheim lufthavn Værnes, kan kun huske én kontroll på flyplassen. Da kontrollerte politiet et crew på flyplassen etter de hadde fått melding om at de var beruset. Foto: Kristine Lindebø
Politioverbetjent Tore Sparby ved Trondheim lufthavn Værnes forteller at det ikke er nødvendig med jevnlige promillekontroller av kabinansatte. Foto: FRANK CADAMARTERI
Kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet understreker at promilletesting er bare et element i en sterk og eksisterende sikkerhetskultur på norske flyplasser. Foto: Luftfartstilsynet