– Ut fra vårt statistikkmateriale antar jeg at det pr. i dag er solgt et sted mellom 35000 og 40000 ATV-er i Norge, siden salget av slike maskiner startet rundt 1985.

Leke-maskiner stuper

Det sier Torbjørn Kaarud, som trolig er blant dem her i landet som kjenner utviklingen i ATV-markedet best. Han har jobbet i flere år som sekretær i Snøscooter og ATV-importørenes Forening, og senere i den rendyrkede ATV Importørenes Forening. Der jobber han fortsatt med statistisk materiale.

– Det viktigste trekket ved utviklingen er at det eksplosjonsartede salget av såkalte leke-ATV-er mer eller mindre har dødd ut. Årsaken er nye regler som krever at slike ATV-er bare kan kjøres på lukkede baner i arrangementer godkjent av Norges Motorsportforbund. ATV-ene skal også være typegodkjent av dette forbundet, og all kjøring skal skje under oppsyn av en voksen person som har godkjent intruktørkurs i motorsportforbundets regi, sier Kaarud.

Han understreker at dette er en sterkt ønsket utvikling også fra importørenes side, og sier at reglene innebærer at det i dag ikke er tillatt f.eks. å la barn kjøre på en privat eiendom under oppsyn av foreldre.

Over 4000 nyregistrert i fjor

– Nå er rundt 80 prosent av ATV-salget konsentrert om yrkesmaskiner til bl.a. landbruk, reindrift og tele- og kraftselskaper. De resterende ca. 20 prosent er større maskiner som registreres som motorsykler med hvite skilter, og en mindre andel som registreres som mopeder. Maskiner med hvite skilter kan både brukes til landeveiskjøring og som arbeidsmaskiner, sier Kaarud.

Han forteller at det i 2008 ble registrert 2086 ATV-er på traktorskilter, 2386 som motorsykler med hvite skilter og 840 ATV-er som mopeder.

– Det finnes alltid utskudd

– Til tross for at vi i importørforeningen hele tiden vært opptatt av å luke vekk alt useriøst salg og useriøs bruk av ATV-er, finnes det alltid utskudd som vi ikke er stolte av. Generelt kan vi likevel si at en person som bruker sin ATV riktig og i tråd med regelverket, i de fleste tilfeller sparer miljøet for de belastninger som f.eks. en traktor ville ha gitt sier Kaarud.

Han understreker også at importørforeningen, i en høringsuttalelse i forarbeidene til nye lovbestemmelser, har gått inn for å stramme inn reglene i forhold til hvem som kan kjøre ATV utenom offentlig vei. Man har også tatt frem en juridisk vurdering på at den som selger ikke typegodkjente ATV-er kan komme i et ansvarsforhold til kunden.