Det har vært meldt om flere vogntog som sliter på nordtrønderske veier torsdag morgen og formiddag.

- Flere bilister har meldt fra om farlige situasjoner, sier operasjonsleder Monica Ravlo i Nord-Trøndelag politidistrik.

Den største utfordringen med utenlandske vogntog er at det er vanskeligere å få bergingsbiler til å bistå med bergingen.

- Det er ikke alltid de utenlandske sjåførene kan garantere for utgiftene og da vil ikke bilbergingsfirmaene rykke ut, forklarer Ravlo.

- Får ikke til å legge på kjetting

En litauisk semitrailer fikk problemer på E6 ved Kvam i Steinkjer allerede onsdag kveld i 20-tida, men varslet verken politi eller bergingsselskap. Klokka 08.30 torsdag morgen fikk utekontrollen i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag melding om å undersøke situasjonen.

- Vi har forsøkt å snakke med sjåføren. Han sier at han har forsøkt å sette på kjetting, men har ikke fått det til. Dette ser vi stadig vekk. Det skorter på grunnleggende kunnskaper når det gjelder kjøring på norske vinterveier, sier inspektør Arild Aalberg i utekontrollen i Statens vegvesen i Nord-Trøndelag.

Etter et lynkurs av vegvesenet og bistand fra inspektøren, fikk sjåføren lagt på fire kjettinger og semitraileren som var lastet med fisk ble eskortert til Steinkjer.

- Drivhjulene besto av slitte sommerdekk, mens resten av hjulene også var sommerdekk. Han må ha ti nye vinterdekk for å få kjøre videre, sier Aalberg.

Tatt beslag i førerkort

Han forteller at det er det tredje tilfellet på to uker hvor han må bistå med å legge på kjetting.

- Vi ser det gang på gang at de ikke har kunnskap nok. Jeg synes oppdrettsfirmaene som bruker disse transportselskapene bør vurdere om de har egnede kjøretøy, sier Aalberg.

Nå er sjåføren av den litauiske semitraileren ilagt kjøreforbud og vil også bli anmeldt.

- Det er vanlig at det ender med et betydelig forelegg. Vi har også tatt beslag i vognkort, førerkort og fraktdokumenter, og da vil han ikke stikke av. Han får ikke kjøre én meter før vinterdekk er på plass, sier Aalberg.

Slitte sommerdekk på henger

Det er ikke bare nord for Steinkjer at vogntog har fått problemer, en annen semitrailer fra Latvia ble stoppet av politiet på fylkesvei 17 ved Sjøåsen like før klokka 09.00 torsdag morgen.

- To sommerdekk på tilhengerne er helt blanke, det finnes ikke noe mønster igjen. Fire andre dekk på hengeren er helt uegnet på vinterføre, det er nemlig sommerdekk, sier inspektør Steinar Vist i utekontrollen i Statens vegvesen Nord-Trøndelag.

Det er kun drivhjulene på semitrailen som har akseptable dekk. Vegvesenet la på kjettinger og loste den estiske sjåføren til Steinkjer.

- Han må sette på nye vinterdekk før han får kjøre videre og han vil bli anmeldt for forholdet. Det blir opp til politiet å bestemme størrelsen på boten, sier Vist.

- Katastrofale følger

Vist opplyser at de ser mange dårlige dekk i løpet av en vintersesong, men at dagens semitrailer hadde noen av de verste så langt i år.

- Spesielt tilhengeren er veldig dårlig skodd. De har vett til å legge vinterdekk på drivhjulet, men forstår ikke at hengeren kan smelle rett inn i fronten på en personbil i en sving på grunn av for dårlig veigrep. Det kan få katastrofale følger, sier Vist.

Sjåføren har uttrykt et ønske om å få komme seg avgårde så raskt som mulig fordi han skal rekke ei ferje i kveld.

- Det kan han bare glemme, sier Vist kontant.

Denne semitraileren får ikke kjøre videre før sommerdekkene er byttet ut med vinterdekk. Foto: leif arne holme
En annen semitrailer ble stanset på fylkesvei 17 ved Sjøåsen. Her var det også flere sommerdekk. Foto: statens vegvesen
Noen av dekkene var så slitte at de ga null veigrep. Foto: statens vegvesen