I 12-tida i dag ble et vogntog på 40 tonn fra Litauen stoppet av Statens vegvesen litt utenfor Verdal, skriver Trønder-Avisa.

- Det var en helt vanlig kontroll, så det var ganske tilfeldig at han ble plukket ut, sier inspektør Arild Aalberg i Statens vegvesen til adressa.no.

Vogntoget bar preg av å være godt brukt, i tillegg kunne inspektørene lukte at bremsene var slitt og gjennomførte derfor en bremsekontroll.

- Så og si bremseløs

- Trekkvogna var så og si bremseløs og lasten om bord var svært dårlig sikret. I tillegg var deler av trekkvogna utstyrt med sommerdekk, og det var en rekke småtekniske feil på kjøretøyet. Det virker som om de billigste og enkleste løsningene var brukt over hele linja, sier Aalberg.

- Hvor farlig er et vogntog i en slik tilstand?

- Det er svært farlig når et vogntog har så mangelfull bremsekraft. Det er hengeren som gjør bremsejobben og vogntoget kan dermed bli overstyrt hvis det bremses hardt. I tillegg så er bremsestrekningen mye, mye lengre, sier Aalberg og legger til at det er svært sjeldent at vogntog er så dårlig utstyrt.

Gjenganger

Sjåføren ble stoppet på Ørje i Østfold for tre uker siden med sommerdekk og ble ilagt kjøreforbud, uten at det forhindret han å dra på veien igjen. Nå har sjåføren fått nok et kjøreforbud og Statens vegvesen tar ekstra tiltak for å forhindre at vogntoget drar på veien igjen.

- Han huffet litt, dro litt på skuldrene og henviste til sjefen i Litauen da vi stoppet han. Sjåføren prøvde etter hvert å gå med verktøy for å fikse bremsene, men vi eskorterte han til et merkeverksted for å fikse manglene på kjøretøyet, sier Aalberg.

- Vi har nedlagt kjøreforbud inntil alt er utbedret på vogntoget. I tillegg har vi tatt skiltene og alle dokumentene til sjåføren til forvaring, for å forhindre at han drar på veien igjen med vogntoget før alt er i orden. Vi har også anmeldt sjåføren til politiet, legger Aalberg til.

Vogntoget ble avskiltet på stedet. Foto: Leif Arne Holme