- Vi har generelt for dårlig standard på veiene, men det er ikke problemet. Trafikanten må tilpasse seg den standarden vi har, sier Idar Ertsås, som er fylkesleder i Trygg Trafikk i Nord-Trøndelag.

Det sier han med bakgrunn i Adresseavisens artikkel om at forhold ved veiene var av stor betydning for at 20 dødsulykker kunne skje i Midt-Norge fra 2005 til 2013, ifølge funnene til ulykkesanalysegruppen til Statens vegvesen i Midt-Norge.

Ertsås mener likevel det viktigste er at førerne avpasser farten etter forholdene.

- Vi har mange fylkesveier med for høy fartsgrense med tanke på standarden, sier han.

ADRESSA PLUSS: Stor grafikk over ulykkene der føret eller veiene kan ha ført til ulykkene

Ønsker midtdelere

Likevel er han klar på at når Statens vegvesen har utarbeidet rapporter etter dødsulykker, så bør man ta tak i problemene som blir avdekket, og samtidig forbedre veistandarden generelt.

- Veier har jo vært medvirkende årsak til at ulykker har skjedd. Når man setter inn et store ressurser for å analyser ulykkene, bør man ta tak i problemene mer enn det er gjort, sier han.

Ertsås peker på at midtdelere er viktig får at utfallet av ulykkene ikke skal bli så alvorlig.

- De mest dramatiske ulykkene er frontkollisjonene. Med midtdeler kan man unngå disse kollisjonene, men man har ikke mulighet til å bygge det over alt, sier han.

ADRESSA PLUSS: I 20 dødsulykker kan veiene ha ført til ulykken

Ønsker helhetstenkning

Adresseavisens gjennomgang av alle dødsulykker på midtnorske veier viser at også føret var av stor eller avgjørende betydning i 17 dødsulykker i Midt-Norge.

Ertsås påpeker at det kan være vanskelig å være sjåfør når driftsstandarden er forskjellig på ulike veistrekninger.

- En plass kan det være strødd, men så kan man komme til en strekning der det ikke er strødd. Det skaper en uryddig situasjon, og vi er ikke flink nok til å innrette oss etter hvordan føret er til enhver tid, sier han.

Dette mener han også kan være en stor utfordring på veinettet.

- Det er viktig at vi har en helhetstenkning når vi bygger veier, slik at det er forutsigbart å være sjåfør både sommer og vinter, sier han.