Dåp for hjernekraftfestival

Etter det ni måneder lange fosterstadiet ble teknologifestivalen døpt på Gløshaugen fredag.

Saken oppdateres.

På Technoport skal forskere møte folk flest, studenter og signeringskåte bedriftstopper.

- At mennesker fra forskjellige forskningsmiljøer møtes, kan føre til fantastiske resultater. Vi ønsker oss overskrifter av typen «Hjernesvulst kurert med oljeteknologi», sier prosjektleder Eileen Brandsegg.

Det er første gang Technoport arrangeres i Trondheim. Festivalen, som går av stabelen fra 19. til 22. oktober, er et samarbeid mellom NTNU, SINTEF, Trondheim kommune og begge trøndelagsfylkene. Innovasjon Norge, Telenor, Statoil, Reinertsen og Sparebank 1 Midt-Norge spiller også viktige roller under festivalen. Gjennom Technoport skal Trondheim virkelig settes på det skandinaviske teknologikartet. Dette målet gjenspeilte seg i festtalene under gårsdagens kickoff i et av laboratoriene til Institutt for energi og prosessteknikk på Gløshaugen.

- Ambisjonen er at Trøndelag skal bli Europas mest kreative region. Det passer bra at denne festivalen sammenfaller med studenteruka for det betyr at byen er kledd til fest. Arrangementet setter utropstegnet bak Trondheims tittel som «Teknologihovedstaden», sa fylkesordfører Tore O. Sandvik til de fremmøtte.

Festivalens samarbeidspartnere representerer fire teknologiområder: Helse og IT, Energi, olje og gass, IKT, og Innovasjon. En av intensjonene er at festivalen skal være et utstillingsvindu, og føre til fete kontrakter for nyskapende trøndersk teknologi. Men man håper også å skape begeistring for forskning og teknologi blant folk flest.



 
        
            (Foto: TROND OLA TILSETH)

  Foto: TROND OLA TILSETH

På forsiden nå