Egentlig er det ikke striper, men et langt hull, som kan komme til å revolusjonere støydemping i kontorer og produksjonslokaler. Hvis drømmen slår til.- Jeg drømmer at om ti år skal De Amp være en merkevare, og at det var vi som sørget for en mer estetisk og miljøvennlig støydemping enn vi har i dag. Det sier Bjørn André Fløtre, som foreløpig er eneste ansatte i bedriften De Amp AS. Selskapet er en knoppskyting fra det teknologiske miljøet på Gløshaugen, og er et eksempel på at det ikke alltid er oppfinneren selv som forsøker å gjøre forretning på en dings. De Amp er tre unge nyutdannede sivilingeniører, som har fått hjelp av to professorer med en smart oppfinnelse.

Absorberer lyd

Den lille teknologibedriften eier patentsøknaden til en oppfinnelse som gjør at stripene på en diskret måte kan bli hverdag på kontorer, i gangarealer, på operasjonssaler i produksjonsarealer, eller i kinoer og lydstudio verden over. Hensikten med stripene er at de absorberer lyd, og på den måten reduserer støy. Det er avstanden mellom stripene, dybden og bredden på stripene og avstanden til materialet bak som avgjør hvilke lyder som blir absorbert.- En av de geniale tingene med oppfinnelsen er at dette kan vi tilpasse til hva slags rom som skal støydempes, sier Fløtre.

Miljøvennlig

Han mener det likevel er miljøaspektene som er den aller viktigste revolusjonen med De Amp-stripene.- Vi kommer i markedet på et gunstig tidspunkt, når mange begynner å se ulempene med de tradisjonelle takplatene for støydemping. Mange av disse er fylt med mineralull, og de avgir fint støv, sier Fløtre. Han forteller at på grunn av faren for støv er det mange lokaler som i dag ikke har støydemping, blant andre operasjonssaler på sykehus og produksjonslokaler for næringsmidler.- Våre støydempende striper kan integreres i alle slags materialer og er lette å holde rene, sier Fløtre.De Amp har fått nysgjerrig interesse fra St. Olavs hospital. Fløtre håper sykehuset kan bli et storskala utstillingsrom for De Amps striper. Det er også aktuelt at NTNUs egne lokaler på Gløshaugen i samarbeid med arkitektlinjen kan bli testlaboratorium.- Den responsen vi får fra arkitekter og interiørarkitekter er helt enorm. Vi har et produkt som kan vaskes, ikke støver, som kan bøyes og brettes og som absorberer lyd. Dette er arkitekters drøm. På grunn av denne fleksibiliteten kan De Amp-striper også integreres i utsmykninger, sier Bjørn André Fløtre.

Drivkraften

25-åringen fra Nordfjordeid er utdannet produktutvikler fra Gløshaugen, og kan ikke så veldig mye mer om akustikk enn folk flest. Det han har lært er at når luftbølgen - lyden - treffer spalten, står luften og vibrerer i spalten til den stanser. Slik absorberes lyden.- Dette fysiske fenomenet har vært kjent i 100 år. Utfordringen har vært å finne en metode for å produsere de ørsmå hullene på en kostnadseffektiv måte. Det er det vi nå har løst ved å lage spalter i stedet for hull, sier Fløtre. De 0,2 millimeter brede spaltene skal produseres ved hjelp av laserlys. - Min drøm er å kunne se igjen noe av det jeg har vært med på, og kunne si at den dingsen der har jeg litt av æren for. Det er hele drivkraften.- Og i tillegg bli lite grann rik?- Har ingen ting imot det heller. Selvfølgelig er det interessant å tjene godt på det det vi driver med. Jeg håper at det en gang i fremtiden skal bli et komisk minne at akkurat nå, i desember 2005, må kompisen min betale husleia for meg.

Venture Cup

Ideen om De Amp startet tidlig i 2004 for de tre kompisene og NTNU-studentene fra Sogn og Fjordane, Bjørn André Fløtre, Ole-Christian Drage og Pål Ove Henden. De meldte seg på Venture Cup, et arrangement for å gjøre nyskapning og bedriftsetablering populært blant teknologistudentene.- Ole Christian grublet på hva slags idé vi skulle bruke i Venture Cup. Vi hadde hørt om denne oppfinnelsen, og oppsøkte en av professorene. Deretter laget vi en forretningsplan, der vi konkluderte med at, ja, dette lar seg realisere. Så satte vi i gang, forteller Bjørn Andre Fløtre.

Ferdig utviklet

Det første salget har skjedd, og de første støydempende stripene fra De Amp blir å finne i Bergen, i hovedkontoret til ferje- og hurtigbåtrederiet HSD.- Hvor er dere om tre år?- Da håper jeg at vi har greid å skape mye oppmerksomhet om det geniale produktet vårt. Produktet er ferdig utviklet. Utfordringen er å markedsføre det. Interiørarkitekter blir en viktig målgruppe for oss, sier Fløtre.- Om fem til ti år?- Da håper jeg at vi er en etablert merkevare, der vanlige folk snakker om De Amp-tak og om De Amp-vegger.Salg og markedsføring tar tid og koster penger. Derfor må De Amp ha penger.- Vi er i dialog med to investorer som har tro på oss, sier Bjørn André Fløtre.

Foto: RICHARD SAGEN
Foto: RICHARD SAGEN