Det handler om gambling på kontoret hos Petter Fornæss, Ivar Arnesen og de 12 andre i trondheimsselskapet Market Monitor, selv om det er lite som minner om pengespill i kontorlokalet i Pirsenteret i Trondheim.

Der sitter en gjeng dataprogrammerere travelt opptatt foran hver sin flatskjerm.

Likevel er det slik at en anselig del av oddsspillene rundt i verden analyseres og bearbeides nettopp her. Hvert døgn, alle dager analyseres mellom 500 og 1000 sportsbegivenheter kloden rundt hos Market Monitor.

Hvit jul i London?

- Mellom 60 og 70 prosent av kampene våre er fotball, forklarer Ivar Arnesen, daglig leder i Market Monitor. Av og til er det forresten ikke bare sport. Det kan også være veddemål om hvem som vinner et presidentvalg, hvem går av med seieren i Idol, Eurosong, eller et veddemål om det blir hvit jul i London.

For Market Monitor og Betradar er de 64 kampene i fotball-VM akkurat det samme som andredivisjon i japansk basket, nemlig en linje på en skjerm.

Men i Tyskland, det største gamblingmarkedet i Europa, har verdensmesterskapet ført til at det popper opp spillekafeer og at interessen for gambling har økt.

- Det er bookmakeren som setter opp veddemålene og gir dem en odds. Vår jobb er å systematisere viktig informasjon for dem, sier Petter Fornæss. Han er styreleder i Market Monitor. Sammen med Tore Steinkjer utviklet han datasystemet i Betradar da begge var datastudenter ved NTNU.

- Vi så at spilleselskapene ikke fulgte med på det som skjedde. Ofte tok de imot odds på kamper som for lengst var slutt. Når kampen er slutt og resultatet kjent er det selvsagt en smal sak å vedde mot den som har satt oddsen. Bookmakerne kan også sette for gode odds, forteller Fornæss.

De tjente seg en del kroner på at gamblingbyråene slurvet, og Fornæss og Steinkjer kunne ha fortsatt og tjent penger på systematisk gambling.

De valgte heller å satse på sin særegne markedsovervåkning som en forretningsidé.

Dagen etter at diplomoppgaven var levert på Gløshaugen, ble Market Monitor etablert. Nå, fem år senere, selger de informasjonen i Betradar til spilleselskaper verden rundt. Afrika er den eneste verdensdelen de ikke har kunder.

Alene i verden

Gambling er storindustri, kanskje verdens syvende største mener noen, på en liste bak andre industrier som det egentlig ikke er så stas å bli sammenlignet med: Porno, våpen, narkotika. . .

Interessen fra spillselskapene - bookmakerne - viser uansett at de unge sivilingeniørene har truffet blink med sin evne til å systematisere store mengder informasjon.

Fra en omsetning i 2001 på 330 000 kroner, passerte selskapet 25 millioner i fjor, og regner med å nå 35 millioner kroner i omsetning i år.

Hvert spillselskap betaler en årlig abonnementsavgift på 100 000 kroner og oppover, avhengig av hvor mye og hva slags informasjon de kjøper. I Norge har de én eneste kunde, monopolisten Norsk Tipping, mens det største antall kunder befinner seg i Østerrike, Tyskland og England.

En tysk engel

Den tyske investoren Carsten Koerl eier 51 prosent av selskapet, mens resten av aksjene eies av Fornæss og Arnesen. Koerl grunnla Bet & Win, et av Europas største spilleselskap.

- Koerl har ikke bare sprøytet inn penger, han har også betydelig kompetanse om dette markedet. Han har vært en slags «business-angel» for oss, like mye som en investor, sier Petter Fornæss.

I dag er Market Monitor et rent norsk selskap, men det ligger i kortene at bedriften vil bli en del av de tyske og østerrikske samarbeidspartnerne, og da blir selskapsnavnet det samme som produktnavnet, nemlig Betradar.

- Den teknologiske utviklingen vil ligge i Trondheim, mens markedsarbeidet vil bli drevet fra Wien, sier styreleder Fornæss.

Han ser for seg at bedriften vil trenge enda flere nyutdannede dataingeniører fra Gløshaugen. De er i full gang med å videreutvikle tjenestene de selger i spillemarkedet. De selger en ny tjeneste til en spansk sportsavis, og håper at media kan bli enda et bein å stå på, ved siden av et nytt og bedre system for å vise spillinformasjon i kiosker og kafeer.

Foto: LARS HARALD J. KRISTIANSEN