Overtakelse: Lidl-skiltet tas ned og Rema 1000-logoen heises over 50 butikker i Norge. Foto: KIM NYGÅRD

Odd Reitan og Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan får dermed et enda større grep om det norske dagligvaremarkedet.

Lidl har ikke klart å innfri forventningene i Norge, og opplyser at de rett og slett finner det mer fornuftig å bruke ressursene sine i andre land.

Hemmelig sum

Odd Reitan er likevel forsiktig med å hovere over at konkurrenten pakker sammen og drar.

– De har selv valgt å ikke være i Norge, og jeg er stolt over at de ser på oss som best egnet til å overta butikkene. Det er vel det jeg vil si om det, sier Reitan.

– Hvor mye betaler dere for butikkene?

– Det har vi blitt enige om å ikke si noe om.

– Vil alle de 50 Lidl-butikkene bli gjort om til Rema-butikker?

– Det er ikke alle som passer inn, for noen ligger for nære eksisterende Rema 1000-butikker, men det puslespillet er vi i ferd med å legge nå. Det er veldig mange av det som passer inn.

– Når vil dere overta dem?

– Så snart som mulig, sier Reitan.

Ole Robert Reitan sier i en pressemelding at de ser frem til å fortsette de gode relasjonene Lidl har med sine kunder, og Rema 1000 overtar til sammen 50 norske utsalgssteder, hovedkontoret, utviklingskontor og logistikksystemer.

Full tillit

– Vi har full tillit til at REMA 1000 vil videreføre våre forpliktelser overfor Lidls ansatte, våre kunder og våre leverandører, sier Werner Evertsen i Lidl Norge.

Partene sier at Konkurransetilsynet er orientert om avtalen.

Godtet seg

Med avtalen har Odd Reitan og Reitangruppen feid en av sine lavpriskonkurrenter av banen. I et intervju med Adresseavisen i fjor høst sa Odd Reitan at han visste at Lidl hadde innsett at Rema 1000 var sterkere enn de trodde.

– Vi øker mer enn det Lidl har i totalomsetning. Det godter jeg meg over, sportsånden fikk fornyet kraft da Lidl kom på banen, sa Odd Reitan den gangen.

La ned butikker

I fjor sommer la den tyske dagligvarekjeden ned fem butikker i Norge, og innrømte da at de hadde valgt feil strategi ved å plassere utsalgsstedene der det bodde lite folk.

Tyskerne etablerte seg i Norge høsten 2004 og oppnådde i løpet av 2005 en markedsandel på én prosent. Til sammenligning hadde Rema 1000 en andel av markedet på 17,2 prosent det samme året.

Foto: TERJE VISNES