De nye glamour-bloggerne

Svenske Isabella Löwengrip er 18 år, og er blitt millionær av å blogge. PR-byråene har for alvor begynt å kaste seg over glamourbloggere og andre trendsettere. Bølgen er på vei over grensen.

Saken oppdateres.

Det måtte skje før eller siden. Blogg, som mange mener stort sett er privat viss-vass, på linje med doskribling, er i ferd med å bli en kommersiell motorvei. I USA har de best besøkte bloggene like mye nettrafikk som etablerte massemedier.

Med økt besøk på nettet har PR-byråene allerede begynt å røre på seg, og det finnes en blogg for alt. Og inn i grøten er det alltids en mandel.

«Bloggdronning»

En av dem er Isabella Löwengrip. Hun har blogget hver dag siden høsten 2005, og er tilsynelatende en helt vanlig jente. Hun går på gymnaset, liker å feste, spise på restauranter, trene og shoppe – og skriver om det i sin blogg Blondinbella.se.

LES OGSÅ: Vil komme til Norge

Men her stopper sagaen om den vanlige, dyslektiske jenta i gata. Isabella kalles for Sveriges bloggdronning. På det meste er rundt en halv million mennesker innom sidene hennes i løpet av en uke, og ifølge svenske medier håver hun inn fem millioner kroner i annonseinntekter i året.

Spraybrun til fest

Onsdag fylte hun 18 år, og det gikk få hus forbi. Kjendisene hopet seg opp på fasjonable Cafe Opera, og hovedpersonen bar en sort kaninpels, under en gullforgylt kjole og hun småtrippet rundt på svarte pumps. Foruten å røpe antrekket på sin egen blogg rett før den store festen, forteller Isabella hva hun gjorde for å fiffe på utseendet sitt: Hun har bleket tennene med Brilliant Smiles tannbleking, og for å levne ingen tvil er hun avbildet på bloggen med et hvitt smil og produktet i hånden. Isabella røper at hun har vært til ansiktsbehandling hos Medical Skincare, fått neglene «oppdatert» hos Neglar på Firdas og blitt spraybrunet hos Roombrun.

Ved å klikke på navnene, havner en rett på selskapenes hjemmesider. Det var også fullt mulig å melde seg på festen gjennom hennes bloggside. En av de heldige fikk en mobil i premie – som Isabella også poserer med i bloggen.

«Den riktige smaken»

Isabella er på mange måter en representant for den riktige smaken. Hun gir sminke- og treningstips i sin blogg, og mange jenter identifiserer seg med henne og spør om alt gjennom bloggen. Isabella forteller hvilken frisør hun går til, hvor hun helst shopper, spiser mat og trener. Det er grunn til å tro at PR-folkene i for eksempel sportstøymerket Röhnisch gnir seg i hendene når de leser hennes blogg.

Men livet som glamourblogger er ikke enkelt. I sommer ble hun utsatt for et flaskeangrep under en EM-fest på Kungsträdgården, og har siden gått i terapi for panikkangst. Det er også kjent at Isabella følges av livvakter – også i sin egen bursdag.

Nylig tok hun to ukers pause fra bloggingen, og det var et lite mareritt. Til avisen Metro sa hun nylig:

– Den første uken fikk jeg abstinens. Jeg så ingen mening med noe, siden jeg gjør alt for bloggen. Hvorfor skal jeg for eksempel lage en fin middag eller shoppe hvis jeg ikke kunne legge ut bilder? Jeg fikk ingen oppmerksomhet! Med den andre uken var fin. Jeg kunne være spontan og være sammen med familien, sa hun.

Nå vil hun ikke lenger være privat i bloggen. Men så er hun også blitt voksen.

Spinndoktorer

Før var det å blogge subkulturelt, noe en gjorde på siden av alt og alle. Å ta penger for å blogge var bannlyst. Mange bloggere er fremdeles idealister som misliker det kommersielle, men på et eller annet tidspunkt begynte undergrunnskulturen å la seg lokke av penger. I dag har de største amerikanske bloggene flere besøkende enn for eksempel New York Times’ hjemmeside, og de mest innflytelsesrike bloggerne utgjør en maktfaktor i samfunnet på linje med massemediene.

I USA har reklame i blogger lenge vært vanlig, og trenden er at stadig flere lever av å blogge. Bloggsidene har ikke bare vært fylt med bannerreklame i lang tid, men bloggere har også fått penger for å skrive om nye produkter – for eksempel en ny mobiltelefon.

Amerikanske PR-byråer har til og med begynt med å sende sine pressemeldinger til bestemte bloggere – på samme måte som norske PR-byråer i dag henvender seg til journalister for å plante sine historier. Bloggens direkte kommunikasjon med leserne er unik, og gull verdt for PR-bransjen. I vårt andre naboland, Danmark, oppgir 55 prosent av bloggerne i en undersøkelse gjort av medieanalysebyrået Cision at de synes det er i orden å motta penger fra PR-byråene for å skrive om nye produkter. I undersøkelsen svarte imidlertid bare en tredel av bloggerne, men tallene forteller likevel at noe er i endring.

I en tidsskvis

Ulrikke har havnet i sin første tidsklemme, skrev hun onsdag:

«De siste månedene har vært ekstreme. Jeg har jobbet. Altfor mye. Samtidig som jeg skulle blogge opp til flere ganger hver dag, holde sponsoravtaler, planlegge annonser, ny blogg og prosjekter, ha tid til kjæresten min og venner. Ali kommenterte her om dagen, at jeg rett og slett ikke var meg selv. Ikke var jeg glad og masete som jeg pleier å være, jeg var heller stresset og opptatt med alt på agendaen. Jeg var nærme å gi opp hele bloggingen, akkurat nå som jeg har fem doblet antall lesere og masse ting skjer. Den tanken slo jeg raskt fra meg.»

Kilder: Berlingske Tidende, Wikipedia, Dagsavisen, Olav Anders Øvrebø «Under medienes overflate - Et forskningsprosjekt om blogging og journalistikk» og Jill Walker Rettberg «Blogging».

 
På forsiden nå