– Vi fikk en god del negative tilbakemeldinger på fjorårets «moderniserte» etikett, det kom rett og slett masse pepper. Kommentarene varte helt frem til sommeren. Vi merket det også på salget. Folk fant ikke juleølet vårt i butikkene, sier markedskoordinator Steinar Døsvik ved Ringnes E.C. Dahls.

Ta etiketten tilbake

Ansvaret for juleøletikettene i fjor var overtatt av markedsavdelingen sentralt i Ringnes AS. Et reklamebyrå i Oslo utformet etikettene. For mange ølentusiaster i Trøndelag ble de imidlertid for moderne og utypiske.

– Vi så raskt i fjor at det ble feil, men vi fikk ikke påvirket det slik vi ville, så vi måtte svelge det vi fikk. Da bestemte vi oss for at vi til neste år ville ta tak i dette og ta etikettene tilbake. I år har vi brukt det lokale reklamebyrået Octan, som er flinke på øl og det å tenke øltradisjoner, sier Døsvik.

Må være tradisjonelt

Han satte seg ned og tegnet selv forslag til juleøletikett. Bryggerihuset på Leutenhaven, Festningen, Gamle Bybro, Domkirken, Olav Tryggvason og Tyholttårnet er på plass, og erstatter fjorårets glansrøde etikett med noen små stjerner på.

– Jeg fikk raskt «go» på forslaget mitt. Markedsavdelingen hos Ringnes innså nok også at det ble gjort en feil i fjor. Julefeiring, mat og juleøl har en sterk plass hos folk, og er en tradisjon mange vil ta vare på. Derfor må designet også være tradisjonelt. Det er greit å fornye seg, men denne gangen gikk vi for langt, sier Døsvik.

Han fastslår at gjenkjennelseseffekten er viktig. Årets etikett er imidlertid ikke helt lik den som var året før markedsavdelingen i Oslo forandret designet.

– Vi tar ett skritt tilbake, men legger inn nye elementer. «Hele» Trondheim er med. Det gir ølet det riktige trønderske preget, sier Døsvik.

Folk bryr seg

Han har tegnet etiketter for Dahls også tidligere, blant annet etiketten for Lysholm jubileum. Bildet som er grunnlaget for årets juleøl-etikett laget han til reklamemateriell som ble brukt under byens 1000-årsjubileum i 1997. Også designet på julebryggboksene har han hatt en finger med i.

I likhet med Døsvik mener bryggerimester Terje Øvre at reaksjonene på fjorårets juleøletikett viser hvor sterkt folk bryr seg om det lokale ølet.

– Få andre produkter har en så sterk lojalitet i befolkningen, og det gjelder ikke bare her, men over hele verden. I Trøndelag vil jeg påstå at Dahls-ølet er en sterkere merkevare enn RBK, sier Øvre.

Foto: Kjell A.Olsen