I formiddag kunne mannskapet på konstruksjonsskipet «Boa Deep C» gå i land ved lokalene til rederiet Boa Group på Piren.

Båten var, sammen med søsterskipet «Boa Sub C», svært delaktig da det gigantiske oljeutslippet i Mexicogulfen skulle stanses.

Oljeutslippet, som til nå er verdens klart største, varte fra 20. april i fjor, og langt ut i juli. Da fikk en robot, som ble styrt fra «Boa Deep C»s søsterskip, «Boa Sub C», skrudd fast en oppsamlingshette over utslippsstedet.

Også dette skipet eies av den trønderske rederen Ole T. Bjørnevik, gjennom rederiet Boa Group.

Verdens største oljeutslipp

All den tiden utslippet varte, rakk nesten fem millioner fat med olje, tilsvarende 780 millioner liter, å lekke ut fra oljebrønnen.

USAs president, Barack Obama, har hele tiden stått hardt på at oljeselskapet som eide oljebrønnen, British Petroleum (BP) skal regningen.

Selskapet har også satt av over 230 milliarder kroner til opprydding.

Lønnsom operasjon

Skipenes operasjoner har imidlertid vært god butikk for Bjørneviks rederi. I juni i fjor skrev Dagens Næringsliv at Bjørnevik kan ha tjent over 40 millioner kroner på arbeidet.

Båten «Boa Deep C» har siden oppdragene i Mexicogulfen også rukket å være innom oljefeltet Skarv utenfor Sandnessjøen. Den blir nå liggende til kai ved Piren frem til fredag, opplyser rederiet.

Boa Deep C, som var aktiv da oljeutslippet i Mexicogulfen skulle stoppes, ligger nå til kai ved Piren. I tiden mellom dramaet utenfor USA og hjemkomsten, har den også rukket å utføre oppdrag på Skarv-feltet utenfor Sandnessjøen. Foto: Glen Musk
Skipet «Boa Deep C» er registrert i Spania, og ledes av den spanske kapteinen Bernardo Huertas Parodi. Foto: Glen Musk
Det er den trønderske rederen Ole T. Bjørnevik eier skipet som deltok i redningsarbeidet i Mexicogulfen. Han driver virksomheten fra Trondheim. Foto: Jens Petter Søraa