Reitan Servicehandel, som ledes av Magnus Reitan, fikk i fjor et driftsresultat på 258 millioner kroner. Selv om overskuddet er det største siden 2004, er planene ekspansive.

- Jeg blir overrasket om vi ikke ser endringer i løpet av året, sier Magnus Reitan, administrerende direktør i Reitan Servicehandel.

Fester greper i Danmark

Reitan Servicehandel har ansvaret for driftingen av Narvesen, Shell/7-Eleven, Pressbyrån, 7-Eleven i Skandinavia. Etter flere år med forhandlinger, fikk Reitan-familien i høst endelig landet en avtale om å drive 80 «Kort og godt»-kiosker i Danmark, som tidligere ble drevet av Danske Statsbaner.

- Vi har omprofilert disse kioskene til 7-eleven-kiosker, og allerede økt omsettingen med 100 prosent på enkelte av dem. Tidligere har vi ikke tjent penger i Danmark, men det ser nå ut som om vi vil få en eventyrlig vekst her, sier Magnus Reitan.

Ser mot Europa

Selv om Reitan-gruppen ikke har konkrete planer om oppkjøp andre steder i Europa på nåværende tidspunkt, innrømmer Magnus Reitan at de har følerne ute.

- Vi har blant annet sett på Valora-kjeden, en sveitsisk kiosk-kjede med over 1000 kiosker i Sveits og Tyskland. I tillegg er vi interesserte ikke uten interesse for samarbeidspartnerne våre i Narvesen i Lativa, finske Rautakirja, som har rundt 600 kiosker i Finland, og flere i Lativa og Estland. Vi har også sett på en spansk kjede, sier Reitan.

- Poenget er at vi ser at vi kan drive flere av disse kioskene bedre enn det gjøres i dag, legger han til.

Vil utvide 7-Eleven

Reitan-gruppen har i tillegg til å ha retten til å drive 7-Eleven-kioskene i Skandinavia, også opsjoner på å drive kiosker under 7-Eleven-navnet i Finland.

For å drive kiosker under dette merkenavnet andre steder i Europa, må de imidlertid søke ledelsen i Dallas om konsesjon.

- Vi må eventuelt søke for hvert enkelt land. Det som avgjør om vi får konsesjon eller ikke, er om ledelsen i Dallas mener vi er gode nok til å drive. Så langt har vi fått positive tilbakemeldinger, sier Reitan.

- Om det blir så dere kjøper noen av disse kjedene, vil dere omprofilere alle til 7-Eleven-kiosker?

- En del ville nok bli omprofilert, men neppe alle. Valora-kioskene har blant annet et sterkt merkenavn flere steder, så det er ikke sikkert vi ville gjort dem om til 7-Eleven, sier Reitan.

Nesten gjeldfrie

Reitangruppen har etter årets gode resultat en sterk egenkapital, og har de siste par årene nedbetalt godt over to milliarder kroner i gjeld. Det betyr at de finansielle midlene er i orden for eventuelle nye oppkjøp.

Odd Reitan vil imidlerid ikke garantere at det kommer nye oppkjøp i 2011.

- Selvfølgelig holder vi øynene åpne, og det gjelder å handle når tilbudene er der. Men hadde vi fått det helt som vi ville, skulle vi helst ha fått 2012 på oss, og nedbetalt all gjeld, før vi begynte med nye store investeringer, sier familieselskapets toppsjef, Odd Reitan.