Kampanjen som BUF-etat i Midt-Norge sto bak stakk av med gull i kategoriene «Effekt» og «Ambiente/gerilja» og sølv i kategorien «Kampanje», da prisene i Norges nest største reklamekonkurranse ble delt ut på Rockheim torsdag kveld.

Bufetat (Barne-, ungdoms- og familieetaten) søkte etter nye fosterhjem, ved å plassere ut livaktige dukker av barn flere steder i Trondheim.

Rundt halsen på dukkene henger en plakat hvor det står: «Jeg venter på en fostermamma». Det er reklamebyrået Tibe T som har laget kampanjen.

Utløste politiaksjon

I januar førte dukkene til en politiaksjon. Politiet fikk inn en bekymringsmelding om et lite barn som satt inne i et busskur på Solsiden helt alene.

Politiet dro til det busskuret det ble meldt om, men der var det ingen barn. Istedet satt det en meget livaktig dukke i busskuret og ventet på en fosterfamilie.

Les også om de glemte barna

Skapte diskusjon i juryen

«En jobb skilte seg ut i denne kategorien. Den skapte en del diskusjon i juryen i forhold til virkemidlene, men i enkelte tilfeller – som her – er saken så viktig at det rettferdiggjør bruken av sterke virkemidler.» Det skriver juryen i sin begrunnelse for gull i «Ambiente/gerilja»-kategorien.

I jurybegrunnelsen for gull i «Effekt»-kategorien står det blant annet: «...tar man med i betraktningen at terskelen for respons er særdeles høy, og at arbeidet har skapt mye positiv blest for en viktig sak, så mener juryen at vi har funnet en meget verdig vinner.»

Godt samspill

Kirkens Bymisjons reklame «Hold lyset tent» vant gull i kategorien «Kampanje». Klipp og Lim Media står bak kampanjen, som beskrives slik: «Særlig liker juryen hvordan mobil, ambient og utendørs spiller sammen.»

Fiskeri- og havbruksnæringens landsforenings kampanje for lakseoppdrett, «Kystperlen som forandret Norge», laget av reklamebyrået Bennett, vant gull i kategorien «Annonser».

Scanpartner vant kategorien «Plakater/boards» med kampanjen «Ta synsundersøkelsen hjemme», laget for Hjemmeoptikeren.

I kategorien «Kampanje Interaktiv» vant HK reklamebyrå med sin kampanje for Trondheim Kammermusikkfestival.

Ingen Grand Prix

Dette er 17. gang Sterk reklameprisene er delt ut, og det er bransjeforeningen Kreativt Forum Trøndelag som arrangerer prisutdelingen. I år ble det delt ut 17 gull, 16 sølv og 44 diplomer i de til sammen 25 kategoriene.

Det som tidligere har vært den gjeveste prisen, Grand Prix, er tatt bort i år. Grand prix-vinneren ble kåret blant gullvinnerne av de ulike kategoriene.

– Vi har valgt å ta bort Grand Prix, fordi vi ønsker at de beste jobbene skal måles ut fra kategori, og at vi ønsker at flere skal nyte glansen for å ha gjort det bra i konkurransen, sier styreleder i Kreativt Forum Trondheim, Belinda Renå Reitan, i en pressemelding.

Foto: MATHIAS VINJE OG HARALD ØREN