Enkelte ordrer går helt tilbake til mai 2010, viser dokumenter som adressa.no har fått tilgang til. Dette er varer som kundene har bestilt, men ikke fått levert av elektonikkjeden.

Totalt viser det seg at nærmere 4000 ordrer ikke er levert til kundene. Summen for disse varene overstiger tre millioner kroner.

Daglig leder i Amentio Holding, eierselskapet til Amentio Datakjeden, mener imidlertid ikke dokumentet viser den fulle sannheten.

- Dette er interne dokumenter som vi har kontroll på. Den reelle ordremengden er på 2950 ordrer fra kunder, dette tilsvarer mellom to til fire dagers ordreinngang. Vi har etter vårt etter vårt syn kontroll, og følger opp de ordrene som ligger bak, sier Rønning.

- Ikke fått varene

Flere kunder har henvendt seg til adressa.no etter at vi skrev at kemneren i Trondheim har begjært Amentio Datakjeden konkurs. Kundene forteller om varer som er bestilt og betalt, men ikke levert.

- Jeg bestilte tre varer tidlig i februar, men har bare fått levert to av dem. Likevel er betalingen for alle tre varene trukket fra kontoen min, forklarer Tone Langen.

Langen betalte med kredittkort. På selskapets nettsider står det at beløpet varene koster ikke skal bli trukket før varene er sendt.

- I mitt tilfelle har hele beløpet blitt trukket fra kortet, også på varen som ikke har kommet. De to andre varene ble trukket over en uke før de ble sendt, sier Langen.

Kan være ulovlig

Forbrukerrådet opplyser om at en slik praksis kan være ulovlig.

- Spørsmålet her blir om det er avtalt forskuddsbetaling. Hvis det er opplyst om dette på det tidspunktet kundene inngikk avtalene så er det ikke ulovlig. Ellers er bærende kjøpsrettslige prinsippet i Norge ytelse mot ytelse. Det vil si at du betaler når du mottar varen, sier regiondirektør for Forbrukerrådet i Midt-Norge, Roger Helde.

Rønning vil ikke kommentere om noe ulovlig har skjedd, men ber folk kontakte bedriftens kundeservice hvis man ikke har fått varene.

- Det kan forekomme systemfeil. Hvis man mener at noe feil har skjedd, må man ringe til vår kundeservice, sier Rønning.

Får ikke kontakt

Å ringe kundeservice har imidlertid vist seg lettere sagt enn gjort for enkelte kunder.

- Når jeg går inn på butikkens tjeneste «Min side» kommer jeg ikke inn, og når jeg prøver å ringe kundeservice får jeg beskjed om at det er for travelt, sier Jonas Sæterbø, som har hatt en vare inn til garanti i snart to måneder.

- Det kan være at vi har stor tilgang på linjene våre akkurat nå, derfor anbefaler vi at kundene sender en e-post. Tjenesten «Min side» er akkurat lagt om, og hvis man har problemer med den siden, må man også kontakte kundeservice for å få den rettet opp, sier Rønning.

- Trenger mer kapital

Grunnen til at varene ikke er levert, er ifølge Rønning at de har problemer med kreditt hos grossistene som leverer varer til selskapet.

- Det er reduserte kredittrammer i hele bransjen, men det har rammet oss særlig.

- For å rette på dette, har vi også kommunisert at det selskapet trenger er mer egenkapital, sier Rønning.

- Vi har jobbet intenst med flere, og er i dialog om en konkret løsning, og regner med at denne kommer i stand i løpet av neste uke

Begjært konkurs

Rønning bekrefter også at selskapet er begjært konkurs av Trondheim Kemnerkontor.

- Vi har hatt utfordringer med å etterleve deler av avtalen som ble inngått. Derfor har vi mottatt varslel, kort og godt, sier Røning.

Det er ukjent for adressa.no hvor stort kemnerens krav er. Rønning sier at de vil gå i dialog med kemneren for å finne en løsning.

Foto: FAKSIMILE