22-åringen fra Ørsta, som studerer markedsføring på andre året ved BI i Trondheim, har brukt tiden klokt siden han ble plukket ut til nest siste runde i Adeccos søk etter en sommervikar for selskapets konsernsjef.

Nå gjenstår ti kandidater, og det er om å få flest mulig stemmer fra publikum.

- Du kan si at jeg har brukt utdanningen min flittig i stemmesankingen. Jeg har engasjert venner og familie, brukt Facebook og Twitter, og hengt opp plakater, sier Kriken.

Fikk hjelp av Idar Vollvik

Kriken beskriver strategien som typisk for markedsføringsfaget, med segmentering og fokus på de enkelte målgruppene.

- Jeg har brukt Facebook til å nå folk, for dette er en veldig bra kanal på akkurat det. Så har jeg brukt Twitter mer aktivt for å nå næringslivstopper og medier. Blant annet skrev jeg til Idar Vollvik på Twitter om søknaden min, og fikk ham til å legge ut linken til min profil på Facebook-profilen sin med over 5000 venner, sier Kriken.

Han har også hengt opp plakater med QR-koder rundt omkring. Kodene kan skannes med mobil, slik at man kan stemme på ham også via telefonen.

- Det er vel ikke tilfeldig at mediene er tipset, heller?

- Hehe, jeg kan vel ikke si det. Det handler om å få litt blest om saken, sier Kriken.

- Hva betyr det for deg at Adecco nettopp har vært gjennom en ganske tøff periode?

- Det som ble oppdaget var selvfølgelig veldig alvorlig, også for selskapet. Men for min del gjør Adecco-skandalen det bare mer interessant å ta jobben. Jeg utdanner meg til å jobbe med kommunikasjon og pr-håndtering, også i krisesituasjoner, og da blir det lærerikt å jobbe i en organisasjon som har vært gjennom en liten krise, sier Kriken.

2300 søkere

Totalt har 2300 studenter søkt på jobben som sommervikar for konsernsjef for bemanningsbyrået, men Kriken er den eneste trondheimsstudenten som har kommet gjennom nåløyet.

Han forteller at det var litt tilfeldig at han søkte.

- Jeg er utrolig overrasket over at jeg har kommet så langt. Jeg så at noen venner av meg hadde søkt på jobben på Facebook. Jeg tok testen på internett, som var laget av Adecco. Der la jeg ved søknad og cv. Så ble jeg telefonintervjuet av dem. Videre måtte jeg ta en logisk resonneringstest, som viser evne til å løse problemer, forteller Kriken.

Selv om han scoret høyt på denne, stoppet ikke utvelgelsesprosessen der.

- Jeg måtte også ta en personlighetstest, og ut fra denne kom jeg til et dybdeintervju hos Adecco her i Trondheim.

Leder avstemningen

Dybdeintervjuet gjorde at han nå er med i sluttspurten om å få jobben sammen med ti andre søkere fra ulike studiesteder i Norge.

Så langt har han fått like i overkant av 4100 stemmer, og leder avstemningen. Det er mulig å avgi stemme frem til 31. mai.

De fire kandidatene med mest stemmer skal deretter konkurrere mot hverandre foran et publikum og en jury den 8. juni, før det dagen etter blir endelig avgjort hvem som får jobben.

Du kan stemme på kandidatene her.

22 år gamle Kjetil Kriken fra Ørsta håper å bli konsernsjef for norgeskontoret for verdens største bemanningsbyrå i sommer. Foto: Marius Beck Dahle