Det er Visit Trondheim, et aksjeselskap med de store hotellene i byen som de største eierne, som skal dra i gang kampanjen.

Totalt én million kroner skal brukes på blant annet en ny nettside, ansettelse av en ny internasjonal salgssjef og annen markedsføring av Trondheim. Det er det trondheimsbaserte reklamebyrået Bennett som er hyret inn for å utvikle prosjektet.

- En personlig by

Et av de mest originalene grepene i markedsføringsprosessen, er å profilere vanlige trondhjemmere, og la dem anbefale reisemål.

- Vi vil vise verdiene i Trondheim, ikke bare stedene. Vi mener på mange måter at byen skiller seg fra andre byer ved at den er ujålete, ekte og ærlig. Det er på mange måter Norges mest personlige by, og det vil vi få frem, forklarer Pål Isern i Bennett.

Tanken har blitt gjort såpass konkret at på de foreløpige skissene av hjemmesiden visittrondheim.com, som skal lanseres i september eller oktober i år, fronter «vanlige» trondhjemmere siden, og kommer med sine anbefalinger i forhold til hva man bør se og besøke.

- Vi mener at Trondheim har noen kvaliteter som gjør den til en personlig by, og vil tydeliggjøre dette gjennom markedsføringen, Isern.

Hva synes du om måten byen skal markedsføres på? Si din mening i debattfeltet nederst i saken.

Ønsker 1,2 millioner hotelldøgn

Per i dag er det Gardermoen som har flest overnattingsdøgn i landet, mye på grunn av den utbredte kurs- og konferansevirksomheten som foregår der.

Visit Trondheim håper å gå regionen rundt hovedflyplassen rett i næringen.

- I fjor hadde vi rundt 800 000 overnattingsdøgn i Trondheim. Men vi har satt oss hårete mål, og håper på å kunne oppnå 1,2 millioner overnattingsdøgn i løpet av 2015, forklarer reiselivsdirektør i Visit Trondheim, Line Vikrem-Rosmæl.

Flere hotellrom

Noe av bakgrunnen for den høye målsettingen er den massive utvidelsen av hotellkapasiteteten. Mens det i dag er rundt 2500 hotellrom tilgjengelig i Trondheim, vil kapasiteten stige til 3150 rom bare i løpet av 2011.

- Vi håper på bedre lønnsomhet for reiselivsnæringen. Med den utvidede hotellkapasiteten, og ikke minst mulighetene vi får for å holde konferanser og kongresser med det nye hotellet på Brattøra, håper vi å tiltrekke oss nye markeder og kundegrupper, sier Vikrem-Rosmæl.

- En annen ting er at vi også er avhengige av å få flere hit, nå som kapasiteten er såpass utvidet, legger hun til.

Dette er slik Visit Trondheim ser for seg at byen skal presenteres på nettsidene. Tanken her er at «vanlige» trondhjemmere skal fronte siden, og anbefale sine favorittsteder i byen. Slik ønsker man å gi byen et personlig image. I tillegg vil hver av medlemmen av Visit Trondheim, hoteller, kafeer og restauranter og butikker få oppføringer på nettstedet. Her vil man kunne dele sine erfaringer om stedene. Foto: Bennett
Dette er en av plakatene som er laget som illustrasjon så langt. Den viser tre av tingene trondheimsjenta Ida liker å gjøre i byen. Tanken er at innbyggerne selv skal anbefale reisemål. Foto: Bennett