– Det er en fattig trøst å gjøre det bedre enn de andre i et fallende marked, men vi får satse på at markedet nå snur, sier Magnus Reitan i Reitan Servicehandel til Aftenposten.no.

Han eier både Narvesen og 7-Eleven.

Narvesen økte markedsandelene med 0,3 prosentpoeng, mens 7-Eleven falt med 0,2 prosentpoeng.

Omsetningen i kiosk- og bensinstasjoner falt i fjor mer enn noen gang, viser tall analyseselskapet The Nielsen Company offentliggjorde i morgentimene i dag.

Hele 6 prosent falt markedet, som omfatter kiosk og bensinstasjonskjeder, eksklusiv drivstoff, verksted, utleie og annet bilutstyr.

Finanskrisen

Finanskrisen rammet servicehandelen brått og brutalt høsten 2008. Det førte til en endring i folks vaner.

– Finanskrisen gjorde betalingsviljen for bekvemmelighet mindre. Man gikk gjerne 50 meter for å spare penger på å kjøpe for eksempel en halvliter med brus, forklarer Reitan.

Kioskeiere har tidligere forklart at man kan se hvilken dag finanskrisen startet ved å kikke på omsetningen i kioskene. Men totalt var fallet bare 2 prosent i 2008. I 2009 falt imidlertid markedet med 5,8 prosent.

Men finanskrisen er ikke den eneste årsaken.

Må utvide markedet

– Utvidede åpningstider og søndagsåpent hos dagligvarekjedene har tatt mye omsetning, sier Reitan.

I dag har dagligvarekjeden Kiwi åpen fra syv til 23, det samme har mange andre butikker. Dermed har forbrukerne et enklere valg når de vurderer å gå 50 meter ekstra for halvliteren.

– Vi kan ikke sitte passivt å se på at markedet krymper. Vi må finne en måte å utvide markedet på, sier Reitan.

Han tror at mat og drikke er et viktig satsingsområde for kioskene, og ser blant annet at både varm og kald drikke er blant det som øker i salg. Nå tror han at markedet i 2011 har flatet ut.

– Men det vet vi ikke sikkert ennå, sier han.

Mix taper mest

Han kan likevel trøste seg med at Narvesen, den største kjeden hans, tok markedsandeler i det fallende markedet i 2010. De økte markedsandelene med 0,3 prosentpoeng.

Det samme gjorde Deli De Luca. Forskjellen er at Narvesen har en markedsandel på 16,7 prosent, mens Deli De Luca kun har 2,7 prosent.

Mix er den kjeden som taper mest, hele 0,5 prosentpoeng. I tillegg faller Shell, Esso og YX.

Statoil, som ble børsnotert i fjor og er den største aktøren i dette markedet, har tidligere år vist en solid fremgang. I fjor stod de på stedet hvil.

Ned: Kiosksjef i Reitangruppen, Magnus Reitan, har aldri sett et så dårlig kioskmarked. Foto: MARIANN DYBDAHL