Nå kommer Soho tilbake

31 000 Facebook-medlemmer og 800 henvendelser har overbevist Nidar.

  Foto: NIDAR (montasje)

Saken oppdateres.

Returen skjer i form av en jubileumspose som Nidar lanserer ved årsskiftet. I denne kommer Soho som en innpakket sjokolade.

Med seg får sjokoladen rød Stratos med mandler, Smørbukk-stang, Bamsemums med banansmak og den helt nye Bursdagsfudge.

- Vi har bestemt at i forbindelse med 100-årsjubileet til Nidar neste år, skal vi relansere gamle favoritter. Vi synes det er veldig gøy å relansere de gamle bitene, som vi er stolte av og dessuten var triste for at ikke slo an i utgangspunktet, sier kommunikasjonsrådgiver Marthe Schomacker i Nidar.

LES OGSÅ: Her er Nidars suksesser og fiaskoer

LES OGSÅ: Nidar-reklame førte til klagestorm

LES OGSÅ: Først ute med rettferdig sjokolade

31 000 ba om Soho

Soho har vært den desidert mest savnede sjokoladen i Nidars portefølje, skal man tro tilbakemeldingene. Schomacker forteller at de siden 2007 har fått over 800 henvendelser fra folk som spør om den kommer tilbake.

Til sammenligning har de mottatt bare 80 henvendelser på nestemann på lista som er tatt ut av sortimentet, nemlig Stratos Nøtter.

- Soho ligger klart på toppen over etterspurte produkter som vi får inn til vår forbrukerservice. I tillegg vet vi at mer enn 30 000 har gitt uttrykk for at de savner den og ønsker den tilbake på Facebook, og at en av tre mellom 18 og 29 oppgir at de fortsatt savner Soho, ifølge en Synovate-undersøkelse fra 2011.



- Må da kunne tjene penger

Debatten i den nevnte Facebook-gruppa har vært frisk. Selv om Nidar hevdet at det ikke lønte seg å ha den på markedet lenger da den ble trukket fra butikkhyllene i 2001, er det ikke alle som kjøper det argumentet i dag.

«Om 31 000 medlemmer kjøper 4 sjokolader hver, så trenger de bare å produsere i overkant av 100 000. Koster den 15 kr., tjener de 1,5 mill. Dette bør da strengt tatt være økonomisk for dem? De har jo oppskriften. Om ikke de kan lage den så syns jeg de kan selge oppskriften slik at andre kan tjene penger på den», skriver ett av medlemmene i Facebook-gruppen.

Det har også dannet seg egne teorier i gruppen om hvorfor den ikke har blitt lansert tidligere.

«Hørte at de ikke vil lage den igjen fordi butikkene ikke ville gå gjennom bryderiet å sette sjokoladen i kjøla.. (måtte evt. stå der pga yoghurten)», sier et annet medlem.

- Det er riktig at det var kvalitetsutfordringer med den opprinnelige Soho, og vi hadde utfordringer med at youghurtkulturen i sjokoladen syrnet. Nå har vi forbedret resepten, slik at vi ikke vil få slike utfordringer igjen, det vil si at sjokoladen ikke trenger å oppbevares kaldt, sier Schomacker om debatten på Facebook-siden.

Kan komme i originalform

Nidar skal i utgangspunktet produsere 540 000 eksemplarer av 100-årsposen som kommer i begrenset opplag. Dette regner sjokoladeprodusenten er nok til å holde posen på markedet i i et par måneder.

- Volumet tilsvarer like mange poser som Nidar Favoritter Caramello solgte de første fem måneder i butikk da den ble lansert (i september 2010). Totalt selger hele Nidar Favoritter-posen rundt 4 700 000 poser i året, sier Schomacker.

- Kan det hende at Soho også kommer tilbake som sjokoladebar?

- I første omgang kommer den i et begrenset opplag, og så får vi avvente responsen før jeg kan si noe om det. Nå er vi først og fremst veldig spente på hvordan nye Soho vil falle i smak.

 
        
            (Foto: NIDAR (montasje))

  Foto: NIDAR (montasje)

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå