Deli de Luca til Trondheim

Kioskkjeden etablerer seg i januar.

  Foto: Oddvin Aune

Saken oppdateres.

- Vi har akkurat fått tillatelse fra kommunen til å innrede lokalene i dag, sier daglig leder i Deli de Luca Norge, Tor Johansen.

Kioskkjeden flytter inn i Olav Tryggvasons gate 27, på hjørnet til Nordre, hvor Oasis har hatt tilholdssted frem til nå.

LES OGSÅ: Selger færre magasin og pølser

LES OGSÅ: Utfordrer Reitan

LES OGSÅ: Reitan kjøper seg opp i Latvia

Allerede i 2009 annonserte selskapet at de ville etablere seg i Trondheim. Da adressa.no skrev om saken den gang, svarte 81 prosent av leserne at de ønsket kjeden velkommen til byen, mens tolv prosent mente at man ikke trenger flere kiosker.

Utlyser stillinger

Kioskkjeden er nå i ferd med å utlyse stillinger til butikken. Johansen forteller at de både søker etter heltidsansatte og deltidsansatte.

- Til sammen vil vi nok ha mellom ti og 15 ansatte her i Trondheim når vi åpner, sier Johansen.

- Trondheim er jo hjemstedet både for Narvesen og 7-Eleven gjennom Reitangruppen, tror dere det er kundegrunnlag for å lykkes i byen?

- Absolutt. Vi satser i større grad på kvalitet på varene våre, og er ikke akkurat en kioskkjede. Vi føler ikke at vi kommer med enda en kiosk, men vil være med på å høyne kvaliteten på Trondheim, sier Johansen.

Satser offensivt

Deli de Luca har de siste årene satset offensivt med eierne Norgesgruppen i ryggen. Det har også vist seg i form av blodrøde regnskap de siste to årene. I fjor fikk selskapet et driftsresultat på nærmere 20 millioner minus før skatt.

- En stor del av utgiftene skyldes investeringer i nye butikker. Vi har også hatt et par butikker i Oslo som ikke har gått så godt, som vi har lagt ned, sier Johansen.

Senest i oktober i år etablerte kjeden seg i Kristiansand. Fra før av er den etablert i Oslo, Bergen og Stavanger.

Inntektene på vei opp

Det er imidlertid ikke bare investeringene som har gjort driften vanskelig. Kioskbransjen generelt har slitt i konkurranse med dagligvarekjedene, som blir mer og mer tilgjengelige.

Etter finanskrisen har det vært ekstra tøft. Deli de Luca hadde i 2009 inntekter på 103 milloner kroner. I 2010 falt disse til knapt 78 millioner.

- Vi merker selvsagt konkurransen med dagligvarekjedene. Bransjen har negative tall i noen år, men i år er vi i pluss på omsetningen. I 2011 regner vi med at vi ligger rundt tre prosent over gjennomsnittet i bransjen når det gjelder omsetning, sier Johansen.

 
        
            (Foto: Oddvin Aune)

  Foto: Oddvin Aune

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå