Det siste året har spillbutikken Gamestop, klesbutikkene Gap, J.C. Penney og Nordstrom åpnet og stengt nettbutikker på Facebook. Dette til tross for at de har millioner av fans på sine Facebook-sider, skriver Bloomberg.

Gamestop har alene 3,6 millioner fans. Gap, som også eier merkene Banana Republic og Old Navy har til sammen 5,6 millioner fans, men fikk heller ikke solgt nok, skriver Aftenposten.no.

Tjente ikke nok

- Vi tjente ikke nok på Facebook-utsalget og valgte derfor å stenge butikken raskt. For oss er Facebook et sted vi kommuniserer med våre kunder, ikke et salgsutsted, sier Ashley Sheetz i Gamestop til Bloomberg.

Facebook ønsker å promotere seg som et bra shoppingnettsted for sine 845 millioner brukere, men kundene foretrekker butikkenes egne nettsider når de skal handle.

- Mange spådde at Facebook ville bli det nye shoppestedet, men det var som å prøve å selge noe til folk som er ute på byen med venner, sier analytiker ved Forrester Research, Sucharita Mulpuru til Bloomberg.

Gode reklameinntekter

Facebooks forretningsdirektør David Fish har tidligere sagt at Facebook vil gjøre onlineshopping til en sosial erfaring.

Men selv om nettstedet ikke lykkes med butikklanseringen så er reklameinntektene innbringende. I fjerde kvartal tjente Facebook 1,13 milliarder dollar i fjerde kvartal.

Facebook har ikke ønsket å kommentere artikkelen.

For å gi et «like» på Facebook må Facebook fungere teknisk. Foto: SCANPIX