De rundt 70 arbeidsplassene ved verftet Noryards Fosen står i fare, etter at det fredag ble kjent at Bjørneviks rederi Boa Offshore kansellerer avtalen om å bygge et avansert offshoreskip ved verftet.

Noryards ukrainske eier er medeier i skipet, og ifølge Bjørnevik er det manglende forhåndsbetaling fra medeieren som gjør at skipet avbestilles. På mandag skal de to partene diskutere om saken likevel kan løses.

- Hvordan det vil gå har jeg ikke den ringeste anelse om. Vi får snakkes på mandag, sier Bjørnevik til Adresseavisen.

Ingen andre oppdrag

Avtalen ble inngått i mars i år, og skroget skulle komme til Rissa i august neste år. Verftet har for øyeblikket ingen andre prosjekter, og står helt uten oppdrag hvis avtalen går i vasken.

Verftsdirektør Anders Straumsheim sier at kanselleringen kom veldig bardust på dem, og at de trenger noen dager på å få oversikt over konsekvensene. Han sier det var en dramatisk melding å få, og peker på at markedet for slike båter er hardt rammet av oljenedturen. I vår ble 127 ansatte oppsagt ved verftet på grunn av manglende oppdrag.

Straumsheim sier at de i stedet sikter seg inn mot bygging av cruiseferjer eller bilferjer, som verftet tidligere har holdt på med.

- Det er en marked som er i en positiv retning, og hvor det er mulighet for nye kontrakter. Men er det er klart at vi behøver å erstatte denne kontrakten hvis den endelig kanselleres, sier han.

Eies av ukrainsk milliardær

Rissa-verftet er en del av Noryards-konsernet, som eies av den ukrainske forretningsmannen Kostjantin Zjevago gjennom det Luxembourg-registrerte selskapet Calexco S.a.r.l. Ifølge Maritime.no engasjerte Zjevago seg personlig for at verftet skulle få oppdraget med å bygge det nye skipet til 700 millioner kroner for Boa Offshore.

Calexco ble medeier i selskapet som skulle drifte skipet, og skulle stå for en tredel av egenkapitalen. Bjørneviks rederi skulle stå for resten. Bjørnevik sier at medeierne i båten ikke har betalt inn sin del, og at det er derfor de kansellerer kontrakten.

- Vi har betalt inn det vi skal gjøre, men de (Calexco, journ.anm.) har ikke betalt inn sin del. Da blir det stopp i fremdriften, sier Bjørnevik.

Bjørnevik sier at Boa ikke hadde behøvd å kansellere kontrakten, men at de gjør det etter en totalvurdering.

- Det er opp til dem å få dette på bena igjen. Det kan skje hvis de kommer på banen og betaler, men det er bare spekulasjoner, sier han.

Bjørnevik avviser at det er nedturen i offshoremarkedet som gjør at de kansellerer avtalen. Boa Offshores regnskap for andre kvartal viser at de har en nettogjeld på 3,26 milliarder kroner, og i juli tok de opp et nytt obligasjonslån på 150 millioner.

- Nei, det har ikke noe med det å gjøre. Vi har betalt inn vår del, sier Bjørnevik.

Han anslår at Boas andel av forhåndsbetalingen var på over 100 millioner kroner. Det krever de nå tilbakebetalt, inkludert renter.

- Vurderer å bestride

Administrerende direktør Ivar Hanson i Noryards AS sier at deres eier, Calexco, nå vurderer om de skal bestride kanselleringen. Hanson ønsker ikke å kommentere påstandene om manglende innbetaling, men sier til Adresseavisen at eierne av skipet er i dialog om saken.

- Men det er klart at som verft ønsker vi ikke at noe sånt som dette skal skje. Vi jobber nå både med den juridiske siden og med hvilke praktiske konsekvenser det kan få for Fosen. Vi vil ha et klarere bilde på tirsdag, sier Hanson, og peker på at partene skal snakke sammen på mandag.

- Det er ofte slik at partene har en ulik tolkning av ting, og det er behov for å avklare ståsted på hver side. Vi håper dette ikke stanser opp på grunn av misforståelser eller uavklarte ting, sier han.

Hanson understreker også at de har hatt et veldig godt samarbeid med Boa. Senest i juni ble skipet «Boa Jarl», bygd ved verftet i regi av Bjørnevik og det gjenoppståtte Nordenfjeldske, døpt i Rissa.

Adresseavisen har ikke kommet i kontakt med Noryards' styreleder Mykola Kuzmenko, som representerer Calexco i styret.

Uten oppdrag:Verftsdirektør Anders Straumsheim (t.h.) og klubbleder Øyvind Kimo ved Noryards Fosen. Hvis Boa-kontrakten glipper, står verftet helt uten oppdrag de neste årene. Foto: Christine Schefte