Superbussen, som er Trondheims svar på en bybane, skal sikre egne traseer for bussene, slik at de kommer fortere frem gjennom byen. I regjeringens forslag til statsbudsjett legger regjeringen opp til å betale halvparten av disse investeringene i Trondheim.

I statsbudsjettet legger regjeringen opp til at det brukes i alt 300 millioner kroner til bymiljøavtalene med de største norske byene.

I statsbudsjettet heter det at fordelingen av midlene avhenger av forhandlingsresultatene med de enkelte byområdene.

- Det pågår nå forhandlinger med blant annet Trondheim/Sør-Trøndelag med sikte på snarlig inngåelse av bymiljøavtale. Gjennom bymiljøavtale med Trondheim/Sør-Trøndelag vil det blant annet være aktuelt å gi et statlig finansieringstilskudd på 50 prosent til superbussløsning i Trondheim.

Miljøpakken

Den videre utbyggingen av E6 over Heimdalsmyra skal fortsette. I forslaget til statsbudsjett legger regjeringen opp til at E6 Jaktøya – Klett – Sentervegen  skal få 750 millioner kroner. Av dette er 600 millioner forutsatt å være bompenger. Prosjektet omfatter utbygging av E6 til firefelts veg over en strekning på 7,9 kilometer.

Videre heter det i forslaget at det skal også bygges planskilte kryss på Klett og Hårstad og ombygging av dagens planskilte kryss på Sandmoen. Det skal også bygges 3,5 kilometer gang- og sykkelveg langs fylkesvei 900 fra Klett og nordover til Heimdal.

Det er foreløpig lagt til grunn anleggsstart i løpet av 2015 og åpning for trafikk i 2018.Det er satt av midler til utbedring av tunnelene Stavsjøfjell, Være og Hell.

LES ALT OM STATSBUDSJETTET 2016 HER.

Ikke inn i veiselskapet

Regjeringen har besluttet at det skal opprettes et eget selskap "Nye Veier AS" som skal stå for store deler av veiutbyggingen i årene som kommer. Tidligere har regjeringen lagt opp til at utbyggingen av Trondheimsveien - E6 mellom Trondheim og Oppdal skal styres gjennom dette selskapet. Men slik blir det ikke likevel.

I forslaget skriver regjeringen: "Til E6 Vindåsliene – Korporalsbrua på strekningen E6 Ulsberg – Melhus er det foreslått 50 millioner kroner. Strekningen E6 Ulsberg – Melhus, inkludert E6 Vindåsliene – Korporalsbrua, er i Meld. St. 25 (2014-2015) forutsatt overført til utbyggingsselskapet Nye Veier AS. I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 1 S (2014-2015) er det forutsatt anleggsstart for prosjektet E6 Vindåsliene – Korporalsbrua i løpet av 2015, dvs. før Nye Veier AS formelt er opprettet. For at utbyggingsselskapet skal kunne utarbeide selvstendige gjennomføringsplaner for de prosjektene selskapet får overført, foreslår regjeringen at prosjektet ikke tas inn i selskapets portefølje, men bygges ut i regi av Statens vegvesen."

Tre veiprosjekter forberedes for overtakelse av veiselskapet. Ingen av disse ligger i Trøndelag.

Det er satt av penger til videreføring av moderniseringen av Trønder- og Meråkerbanen. Dette gjelder strekningen Hell-Værnes. Det er i tillegg satt av 1,1 milliard til videre planlegging av nye investeringer i jernbaneinfrastrukturen. Dette gjelder blant annet elektrifisering av Trønderbanen.

Bompenger

Det vil bli iverksatt lokalpolitisk behandling av bompengeinnkrevingen på strekningen Vindåsliene - Korporalsbrua så snart reguleringsplanen for området er klar.

Prosjektet omfatter delvis utbedring av eksisterende veg, og delvis bygging av ny veg på en strekning på om lag 7 kilometer. I Soknedal legges vegen utenom sentrum og ned mot Sokna. Prosjektet vil bedre trafikksikkerheten og miljøforholdene i Soknedal sentrum.Regjeringen tar sikte på at forslag om delvis bompengefinansiering av prosjektet blir lagt fram for Stortinget i løpet av 2016.