- At taxinæringen ønsker å overvåke kupeer er ikke noe nytt

Datatilsynet har mottatt flere henvendelser fra ansatte taxinæringen de siste årene. De fleste går på overvåkning i bilene.

Enkelte sjåfører ønsker å overvåke kupeen i drosjen sin, opplyser Datatilsynet. 

Saken oppdateres.

Seniorrådgiver Henok Tesfazghi i Datatilsynet forteller at de ikke er ukjent med at taxisjåfører føler seg overvåket.

- Det at taxinæringen ønsker å overvåke kupeer er ikke noe nytt. Vi har hatt en del slike henvendelser opp gjennom årene, sier han.

- Vi får kontinuerlig spørsmål fra sjåfører som ønsker informasjon om overvåkning. Vi registrer ikke disse henvendelsene særskilt, og kan derfor ikke tallfeste antallet, men vi mottar en jevn strøm.

For en snau uke siden kunne Adresseavisen fortelle at Trønder Taxi hadde mottatt et gebyr på 100 000 kroner fra Datatilsynet. Bare en uke senere forteller Aftenposten om sjåfør Janne M. Mikkelsen i Kristiansund som fant ut at private samtaler hun hadde hatt i taxien var blitt tatt opp.

Sjåfører og passasjerer er utsatt

Tesfazghi forteller at det er forskjellige grunner til at taxinæringen ønsker overvåkning. I den senere tid har sjåførenes sikkerhet vært fremmet. Spesielt sjåfører som jobber på nattetid har lenge vært en utsatt arbeidsgruppe for vold og ran. De er også ofte i kontakt med kunder som kan være vanskelige.

- I senere tid har vi forstått at enkeltsjåfører har ønsket denne overvåkningen for å motbevise anklager som kan komme fra passasjerene, forteller han.

- Jeg har hørt om episoder der passasjerer ikke har villet betale for seg, og har truet med å anklage sjåføren for voldtektsforsøk. Det er klart jeg har forståelse for at enkelte sjåfører ønsker overvåkning, men det er også mange som ikke gjør det.

LES OGSÅ: Nå skal flybussen og Trønder Taxi samarbeide

LES OSGÅ: Trønder Taxi nektet å kjøre barnehagebarna fra Lian

Vil endre regelverket

Tesfazghi registrerer at taxinæringen har et klart ønske om å få endret dagens regelverk. Det er i dag anledning til å ta stillbilder i det passasjerene går inn og ut av bilen, men ikke å filme hele turen.

- Jeg vil ikke si at taxinæringen er overrepresentert i slike saker, men de har et ønske om å overvåke taxikupeene. Dette kan jeg til dels ha forståelse for, men vi er av den oppfatning at hensynet til passasjerene, og til dels sjåføren, taler mot en slik overvåkning.

- I tillegg befinner passasjerene seg på et slikt tidspunkt ofte i en utsatt og privat setting.

Alvorlig for personvernet

Mens noen sjåfører ikke synes det er så ille å bli overvåket, forteller Tesfazghi at andre synes det er en stor påkjenning. Det samme gjelder privatpersoner som er passasjerer. Han tror mange ikke er klar over konsekvensene brudd på personvernet kan innebære.

- Personvernet kjenner man vanligvis ikke så godt på kroppen før man får det krenket gjennom for eksempel publisering av bilder uten samtykke eller ID-tyveri. Vi jobber for å få folk til å betrakte personvernet som et verdifullt gode.

- Det er en påkjenning å bli overvåket hele sin arbeidstid. Det skal veldig mye til for at det skal være greit å ha en sånn hverdag. Å bli overvåket i alle aspekter er ikke sunt, avslutter han.

Gebyr: TrønderTaxi AS har fått vedtak om overtredelsesgebyr fra Datatilsynet. Illustrasjonsfoto 
        
            (Foto: CHRISTER S. JOHNSEN)

Gebyr: TrønderTaxi AS har fått vedtak om overtredelsesgebyr fra Datatilsynet. Illustrasjonsfoto  Foto: CHRISTER S. JOHNSEN

På forsiden nå