Aldri før har SAS vært mer norsk

To av tre av selskapets fly er i norsk register, og Norge det største markedet.

Nå er SAS mest norsk. Det er kapteinen Per A. Andersen (t.h.) og styrmann Dan Mathisen glad for.   Foto: KNUT-ERIK MIKALSEN

Saken oppdateres.

To av tre SAS-fly er nå i norsk luftfartsregister. Danskene og svenskene er bekymret, skriver aftenposten.no.

For mange nordmenn er bokstavene SAS fortsatt ensbetydende med «Svensk Alt Sammen». I dag kunne ikke påstanden være mer feil.

På flysiden, en ikke uvesentlig del av driften et flyselskap, har SAS ikke siden starten i 1946 vært mer norsk enn i dag.

Den økonomiske vinningen for SAS med å la flyene sine få registreringsbokstavene LN, som betyr at det er i norsk luftfartøyregister, er ikke vanskelig å få fatt i:

Dette koster registreringen

Mens en registrering i Sverige ifølge bransjenettstedet Check-in.dk kan komme opp i 10 millioner kroner pr. fly, i Danmark opp mot 1 million kroner, opererer Norge ifølge Luftfartstilsynet med «en fast lavpris» på 14 100 kroner pr. fly.

For de ansatte betyr det også noe at flyene er norske:

- Det gir en god følelse og aller best hvis også mannskapet er norsk, sier kaptein Per A. Andersen.

Han har nettopp landet sitt LN-registrerte fly fra Bodø. Etter en liten pause skal han nordover igjen, til Trondheim.

LES OGSÅ: Dette er Værnes best i verden på

Flest fly registrert her

Situasjonen for flyselskapet er i dag denne: Av 121 fly er 80 registrert i Norge, 27 fly i Danmark og bare 16 i Sverige.

- Antall SAS-fly i norsk register har aldri vært større, hverken i antall eller i andel av flåten. Årsaken er en blanding av økonomiske og praktiske hensyn, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten.

I dansk og svensk luftfartsmiljø er man bekymret over utviklingen og frykter at hele SAS-flåten snart er i det norske registeret. Selv ikke etter at SAS overtok Braathens på begynnelsen av 2000-tallet og fikk overført 26 fly i forbindelse med dette, har SAS hatt flere norske fly.

LES OGSÅ: SAS legger ned oljeruta fra Stavanger til Houston

Bedre service og finansiering

Beholdningen av norske SAS-fly fortsetter å øke.

SAS får i disse dager inn flere fabrikknye langdistansefly av typen Airbus A330-300 Enhanced. Det første av disse gikk rett inn i det norske registeret som LN-RKP. De tre neste vil også ha norsk registrering.

- Derfor er det åpenbart at det er mye penger å spare for oss med å la flyene registrere i Norge. Dessuten har SAS-konsernet, etter en samlet vurdering, funnet ut at den beste kompetansen og servicen befinner seg i det norske Luftfartstilsynet, sier Johansen.

Norge også det største markedet

Et annet moment for å ha flyene få norsk registrering, er at Norge, i motsetning til Sverige og Danmark, har undertegnet FNs såkalte Cape Town-konvensjonen. Den tilbyr eierne av flyene en bedre finansiell beskyttelse enn i de land som ikke er en del av avtalen.

Det er ikke bare flyene som er blitt mer «norske». Det norske markedet er i dag det klart største i SAS-konsernet og står for 41 prosent av alle trafikkinntekter for SAS. Danmark står for 33 prosent, mens Sverige står for 26 prosent.

Norwegian med overvekt norsk

Hos Norwegian er de fleste flyene blitt registrert i Norge. De senere årene har imidlertid selskapet flagget ut en del av sine langdistansefly til Irland.

- I dag har vi to Boeing 787 Dreamliner-fly registrert i Irland sammen med 11 Boeing 737–800 fly. Resten av flyflåten, 89 fly, bærer alle de norske registreringsbokstavene LN, opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Dette er SAS
  • SAS ble opprettet i 1946 som et samarbeid mellom de nasjonale flyselskapene i Danmark, Sverige og Norge.
  • Selskapet er eid av de tre skandinaviske land der Norge og Danmark har en eierinteresse på 14,3 prosent hver, og Sverige 21,4 prosent.
  • Resten er private aksjonærer, bl.a. svenske Wallenbergfamiliens stiftelse som den største private på eiersiden.
  • I tillegg til flyselskapets 121 egne fly, eier SAS produksjonsselskapet Cimber i Danmark. Selskapet Blue 1 i Finland ble nettopp solgt til irske Cityjet.
På forsiden nå