15 000 - 20 000 reisende berørt av tåketrøbbel

SAS med ekstrafly i formiddag og ventelister for å få avgårde passasjerene.

Flere tusen er berørt av tåke-problemene på Værnes søndag og mandag.  Foto: Håvard H. Jensen

Saken oppdateres.

- Vi er leie for at passasjerer ikke har kommet seg av gårde på grunn av tåka på Værnes. Anslagsvis 10.000-15.000 SAS-passasjerer er berørt av forsinkelser, ombooking, kanselleringer og alt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

SAS sier de hadde 29 kanselleringer søndag, hvorav åtte var fra Værnes. Norwegian måtte innstille 17 fly på grunn av tåka søndag ettermiddag og kveld.

- Disse 17 flyene var stort sett fullbookede med 186 seter i hvert fly. Hvor mange som er berørt av forsinkelser har vi ikke oversikt over ennå. Noen har valgt å ikke reise, andre har booket om, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

Kanselleringer alene betyr altså over 3000 berørte Norwegian-passasjerene. Med forsinkelser mandag i tillegg, er det anslagsvis totalt rundt 20.000 reisende som er berørt av tåke-stengingen av Værnes. Også mandag morgen var det kanselleringer og dagen her vært preget av større og midre forsinkelser.


Les også: - Vi krysser fingrene for at vi slipper tåke i dag

Ekstra fly

Klokken 10.45 mandag gikk det en ekstra SAS-avgang fra Gardermoen til Værnes for å få flere reisende av gårde.

Tåka som la seg over Trondheim Lufthavn Værnes søndag, gjorde det umulig for fly å lette eller lande på flyplassen. Den første innstillingen kom i 16.15-tiden søndag.

De mange hundre passasjerene som befant seg på flyplassen da den ble stengt for trafikk ble transportert vekk i buss, og NSB satte opp ekstra vogner på nattoget sørover. SAS har kjørt passasjerer i busser blant annet fra Østersund og Molde til Trondheim og mellom Oslo og Trondheim. Norwegian satte opp én buss fra Trondheim til Oslo og 12 busser motsatt vei, ifølge Sandaker-Nielsen.

Her kan du bruke Forbrukerrådets kalkulator for å se hvilke rettigheter du har når flyet er forsinket eller kansellert.

Les også: Vært tåkefast? Du får antakelig ingenting

- Vi blir satt på prøve

Mandag er flyselskapene rammet av tåken selv om flyplassen er åpnet igjen. Fly og mannskap som ikke kom seg dit de skulle for planlagte avganger, ga forsinkelser. Enkelte kunder har klaget over for dårlig informasjon fra flyselskapene.

- Vi har også måtte ta hensyn til ansattes arbeidstid, hvileregler og andre forhold som har komplisert situasjonen noe for oss. Været utløser en dominoeffekt av fly og mannskap som er på feil sted når det varer så lenge. Vi blir satt på prøve. Det er vanskelig å si om vi kunne gjort ting annerledes, sier Johansen i SAS.

- Vi beklager at vi ikke har vært gode nok på informasjon. Det er vanskelig å gi individuell informasjon som er tilpasset den enkelte reisende når vi snakker om tusenvis av berørte passasjerer som i dette tilfellet, hvor hver eneste en har ulike utfordringer og behov. Blir informasjonen for generell kan den føles irrelevant for mange reisende som vil ha svar på når det flyet de hadde plass på vil gå. På dager med full stans i trafikken på grunn av været, så finnes ikke det svaret nødvendigvis, sier han.

Venteliste

Ifølge Knut Morten Johansen er det mange passasjerer som har trukket seg fra planlagte reiser, men ikke har avbestilt. Dermed finnes det ledige seter i fly som har vært fullbooket tidligere.

- Man kan stille seg på venteliste og få plass på tidligere fly enn man er oppsatt på om flyene ikke er fulle, sier Johansen.

Flere hundre på hotell

Ved forsinkelser og innstillinger som skjer på grunn av dårlig vær, har ikke passasjerende krav på økonomisk kompensasjon. Men når flyavgangen blir mer enn to timer for sein eller ikke i det hele tatt, skal flyselskapene gi passasjerene mat og drikke (matkupong) og hotellovernatting dersom de bookes om til neste dag.

Les også: - Det ble litt lite søvn, men jeg kom meg hjem

- Vi har sørget for hotell og forpleining for flere hundre passasjerer. Flere hundre i Stjørdal og flere hundre i Oslo, hvor det er flest som er berørt, samt andre steder, sier Johansen.

- Hvor mye har dette kostet SAS?

- Det er for tidlig å si noe om. Men at det er værforhold i Norge som iblant gir oss slike utfordringer, er ingen overraskelse og noe vi støter på med ujevne mellomrom. Det er kostbart, men noe vi er istand til å absorbere, sier Johansen.

- Vet du hvor mange som er rammet mandag?

- Det er mange, men i løpet av dagen skal vi få booket om og sendt alle. Vi regner med at trafikken normaliserer seg i løpet av ettermiddagen og kvelden mandag, sier han.

Les også: Se hvordan tåka lå over fjorden søndag

Les også: Her ser du hvorfor det er umulig å lette eller lande

- Disse forholdene setter oss på prøve, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen på Værnes. 

- Disse forholdene setter oss på prøve, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen på Værnes. 

På forsiden nå