Ombudet har nå sendt inn en høringsuttalelse som støtter regjeringens forslag til innstramning i regelverket. Regjeringen mener forbrukernes reservasjon i større grad må respekteres.

Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg, men så mange som sju av ti opplyser at de likevel har blitt oppringt, viser en Sifo-rapport fra i fjor.

Mange klager

Forbrukerombudet mottar mange klager som viser at selgerne forsøker å omgå reservasjonsreglene. Et eksempel er å arrangere konkurranser på nettet hvor deltakerne angivelig akseptere å bli kontaktet av næringsdrivere.

– De mange klagene rimer dårlig med at forbrukerne angivelig skal ha anmodet om å bli oppringt. Bransjen har gjennom flere år praktisert dette unntaket alt for vidt, noe som svekker formålet med reservasjon mot telefonsalg, sier forbrukerombud Gry Nergård.

– Frivillige like stort problem

Forbrukerombudet støtter blant annet forslaget om å gjøre det ulovlig for kommersielle bedrifter å drive telefonsalg til eksisterende kunder som har reservert seg, med mindre forbrukeren uttrykkelig har bedt om det.

Problemet med uønsket kontakt er like stort blant frivillige organisasjoner som kommersielle selskaper, ifølge Nergård. Hun mener behovet for innstramming er like stort overfor de frivillige.

Blant annet vil hun at pengeinnsamling skal skje ved skriftlig tilbud og aksept. Dessuten at fakturaer skal ha en utfylt betalingsfrist og beløp, og at det bør merkes tydelig at betaling er frivillig.