Bjørnevik om uenighetene med Noryards-eieren:

- Det kan bli en løsning

Skipsreder Ole T. Bjørnevik skal tirsdag forhandle med Noryards' ukrainske eier over telefon.

Boa-eier Ole T. Bjørnevik skal ha samtaler med Noryards' ukrainske eier Kostjantin Zjevago tirsdag. Utfallet av samtalene kan avgjøre om verftet ved Rissa får bygge skipet Bjørnevik ønsker å bygge.  Foto: Boa-eier Ole T. Bjørnevik skal ha samtaler med Noryards' ukrainske eier Kostjantin Zjevago tirsdag. Utfallet av samtalene kan avgjøre om verftet ved Rissa får oppdraget med å fullføre skipet Bjørnevik ønsker å bygge.

Saken oppdateres.

Bjørnevik bekrefter overfor Adresseavisen at det skal være kontakt mellom ham og Noryards-eier Zjevago i løpet av tirsdagen. Ukraineren er ikke i Trondheim, så samtalene vil foregå over telefon.

- Vi vil nok ha en dialog, så får vi se hva dagen bringer, sier Bjørnevik.

Uenig om felles selskap

Stride mellom Bjørnevik og Zjevago bunner i et felles selskap de to skal opprette for å drifte minst ett skip sammen. Arbeidet med å bygge skipet har en verdi på 700 millioner kroner, og skipet skulle etter planen gjøres ferdig på Noryards' verft i Rissa.

Bjørnevik hevder imidlertid at Zjevago ikke har betalt inn sin del av egenkapitalen i det nye selskapet de to skal drifte skipet gjennom. På bakgrunn av dette avlyste Bjørnevik bestillingen av det nye skipet.

Avbestillingen har ført til at verftet i Rissa har gått tom for penger, og nå har det ikke råd til å betale de 71 arbeiderne sine.

- Handler om å gi og ta

- Er det mulig å komme til en løsning i løpet av dagen?

- Det er ikke umulig, det, sier Bjørnevik.

- Hva er ditt krav for at dette skal løse seg?

- Vi har en dialog gående, som har pågått den siste tiden. Det vanskelig å si akkurat hva det går ut på, men det handler om å gi og ta for begge parter, sier Bjørnevik.

Skipsrederen forteller at en eventuell løsning kan komme i løpet av dagen eller morgendagen.

Fartøyet som skal bygges ved Noryards i Rissa er 108 meter langt og 24 meter bredt. Skroget bygges i Tyrkia og skulle etter planen ankomme Fosen sommeren 2016 
        
            (Foto: Noryards (Illustrasjon))

Fartøyet som skal bygges ved Noryards i Rissa er 108 meter langt og 24 meter bredt. Skroget bygges i Tyrkia og skulle etter planen ankomme Fosen sommeren 2016  Foto: Noryards (Illustrasjon)

Noryards Fosen
  • Verftet Noryards Fosen i Rissa var en del av Noryards-gruppen, som eies av det Luxembourg-registrerte selskapet Calexco S.a.r.l.
  • Fosen Mekaniske Verksteder AS på Kvithyll i Rissa ble etablert i 1972. Frem til da het bedriften Frengen Slip og Motorverksted AS og var lokalisert i Frengen i Fevåg. Fosen Mek. var tidligere eid av grunnlegger Jens Bye og senere datteren Anna Synnøve Bye.
  • Etter økonomiske problemer ble verftet solgt til en gruppe trønderske investorer høsten 2006, blant dem Odd Reitan og Ole T. Bjørnevik.
  • I 2008 ble verftet solgt på ny til konsernet Bergen Group, der tidligere Sp-politiker Magnus Stangeland da var hovedaksjonær.
  • Etter enorme tap knyttet til byggingen av to cruiseferjer for rederiet Fjord Line, solgte Bergen Group i 2013 majoriteten av aksjene i verftet til Calexco.
  • Calexco overtok i fjor også de restende aksjene i verftet.
  • Bergen Group solgte også verftet BMV til Calexco, og sammen med det ukrainske selskapet Zaliv Ship design utgjør de Noryards-gruppen.
  • Calexco eies av ukrainske milliardæren Kostjantin Zjevago.
  • Noryards Fosen meldte oppbud til Fosen tingrett fredag 16. oktober 2015.
På forsiden nå