Verftsansatte på Fosen har ikke fått utbetalt lønn

Verftet Noryards på Fosen har gått tom for midler etter at skipsreder Ole T. Bjørnevik kansellerte et skip som verftet skulle bygge.

Det er tomt i tørrdokken hos Noryards Fosen. Det neste skroget som skulle komme, var til offshoreskipet som nå kan bli avbestilt.  Foto: Christine Schefte

Saken oppdateres.

Totalt 71 ansatte ved verftet i Rissa på Fosen i Sør-Trøndelag har ikke fått lønningene som de skulle hatt utbetalt i helga.

Konsernsjef for Noryards i Norge, Ivar K. Hanson, sier at det nå jobbes på spreng for at pengene skal bli utbetalt.

- Vi har snakket med vår eier, og fått overført pengene. Eieren vil i dag ha kontakt med Bjørnevik for å få på plass en løsning og videreført kontrakten om bygging av skipet. Om det blir en løsning i løpet av dagen, kan vi utbetale lønningene i morgen, sier Hanson.

- Det er selvsagt kjempeuheldig at dette skjer, men vi ser det i hvert fall som positivt at eieren vår nå vil stille opp og forsøke å få til en løsning, legger han til.

- Avgjørelse ventet i løpet av dagen

Skipsreder Ole T. Bjørnevik i Boa valgte å avbestille en ordre verdt 700 millioner kroner på et skip han skulle ha bygget ved verftet tidligere i høst. Avtalen inneholdt også en opsjon på bygging av ytterligere to skip.

Grunnen til at Bjørnevik avbestilte ordren, er ifølge ham selv at Noryardseieren, ukrainske Kostjantin Zjevago, ikke har betalt inn sin del av egenkapitalen i et felles foretak som skulle drifte skipet etter at det var bygget.

Konsernsjef Hanson understreker at uenigheten mellom Bjørnevik i Boa og Noryards eier ikke har noe med kvaliteten på skipene Noryards i Rissa leverer. Han håper fortsatt verftet kan få bygge skipet.

- En avgjørelse på dette er ventet i løpet av dagen.Da håper jeg at vi kan få benytte midlene fra eieren vår og komme på plass med lønnskjøringen, sier Hanson.

Viktig oppdrag

Oppdraget som Noryards fikk tildelt av Boa i mars i år er avgjørende for aktivitetsnivået ved verftet.

- Når det gjelder betalingen av priosjektet, leggger vi opp en likviditetsplan som skal finansiere aktiviteten vår. Når utbetalingene uteblir, blir det også tomt for midler. Vi er avhengige av et positivt utfall på dialogen mellom vår eier og Boa for at dette skal løse seg så raskt som mulig, sier Hanson.

Etter at oljeprisen begynte å stupe i fjor høst, har verftet i Rissa hatt store problemer med å skaffe seg arbeid. I slutten av april i år måtte Noryards kvitte seg med 127 ansatte.

Skal forhandle over telefon

Bjørnevik bekrefter overfor Adresseavisen at det skal være kontakt mellom ham og Noryards-eier Zjevago i løpet av tirsdagen. Ukraineren er ikke i Trondheim, så samtalene vil foregå over telefon.

- Vi vil nok ha en dialog, så får vi se hva dagen bringer, sier Bjørnevik.

- Er det mulig å komme til en løsning i løpet av dagen?

- Det er ikke umulig, det, sier Bjørnevik.

- Hva er ditt krav for at dette skal løse seg?

- Vi har en dialog gående, som har pågått den siste tiden. Det vanskelig å si akkurat hva det går ut på, men det handler om å gi og ta for begge parter, sier Bjørnevik.

Skipsrederen forteller at en eventuell løsning kan komme i løpet av dagen eller morgendagen.

Fartøyet som skal bygges ved Noryards i Rissa er 108 meter langt og 24 meter bredt. Skroget bygges i Tyrkia og skulle etter planen ankomme Fosen sommeren 2016 
        
            (Foto: Noryards (Illustrasjon))

Fartøyet som skal bygges ved Noryards i Rissa er 108 meter langt og 24 meter bredt. Skroget bygges i Tyrkia og skulle etter planen ankomme Fosen sommeren 2016  Foto: Noryards (Illustrasjon)

 
        
            (Foto: Boa-eier Ole T. Bjørnevik skal ha samtaler med Noryards' ukrainske eier Kostjantin Zjevago tirsdag. Utfallet av samtalene kan avgjøre om verftet ved Rissa får oppdraget med å fullføre skipet Bjørnevik ønsker å bygge.)

  Foto: Boa-eier Ole T. Bjørnevik skal ha samtaler med Noryards' ukrainske eier Kostjantin Zjevago tirsdag. Utfallet av samtalene kan avgjøre om verftet ved Rissa får oppdraget med å fullføre skipet Bjørnevik ønsker å bygge.

Noryards Fosen
  • Verftet Noryards Fosen i Rissa var en del av Noryards-gruppen, som eies av det Luxembourg-registrerte selskapet Calexco S.a.r.l.
  • Fosen Mekaniske Verksteder AS på Kvithyll i Rissa ble etablert i 1972. Frem til da het bedriften Frengen Slip og Motorverksted AS og var lokalisert i Frengen i Fevåg. Fosen Mek. var tidligere eid av grunnlegger Jens Bye og senere datteren Anna Synnøve Bye.
  • Etter økonomiske problemer ble verftet solgt til en gruppe trønderske investorer høsten 2006, blant dem Odd Reitan og Ole T. Bjørnevik.
  • I 2008 ble verftet solgt på ny til konsernet Bergen Group, der tidligere Sp-politiker Magnus Stangeland da var hovedaksjonær.
  • Etter enorme tap knyttet til byggingen av to cruiseferjer for rederiet Fjord Line, solgte Bergen Group i 2013 majoriteten av aksjene i verftet til Calexco.
  • Calexco overtok i fjor også de restende aksjene i verftet.
  • Bergen Group solgte også verftet BMV til Calexco, og sammen med det ukrainske selskapet Zaliv Ship design utgjør de Noryards-gruppen.
  • Calexco eies av ukrainske milliardæren Kostjantin Zjevago.
  • Noryards Fosen meldte oppbud til Fosen tingrett fredag 16. oktober 2015.
På forsiden nå