- Visst er det trist, enhver konkurs er jo trist. Det var synd at han ukraineren ikke fikk det til. Han har vel nok med skrogverkstedet sitt på Krim-halvøya.

Det sier Oddvar Sørtømme til Adresseavisen. Som banksjef i Kreditkassen i Trondheim fra 1976 til 1998 var han i en årrekke bankforbindelse og støttespiller for Fosen Mekaniske Verksteder.

Han var også styreleder i verftet da en gruppe trønderske investorer, i samarbeid med daværende eier Anna Synnøve Bye, reddet virksomheten fra nedleggelse i 2006.

Les mer om Oddvar Sørtømme i denne artikkelen, som sto på trykk da han fylte 80 år for noen uker siden (pluss).

«Det er liv laga»

De senere år har Sørtømme vært sentral i gjenoppbyggingen av Det Nordenfjeldske Dampskibselskab (NFDS), rederiet som flere ganger har bestilt båter fra Rissa-verftet - som siden 2008 har hett Bergen Group Fosen og fra i fjor Noryards. Det var i 2014 at den ukrainske oligarken Kostjantin Zjevagos tok over.

- Vi har bygd to båter på Fosen. Det er et meget godt verksted, som har et godt rennomé. Det er liv laga, mener Sørtømme, som nå er daglig leder i NFDS.

- Tror du det er utsikter til videre drift?

- Jeg vet ikke hva som skjer. Det spørs om de klarer å tiltrekke seg kontrakter, sier Sørtømme.

Tungt i offshore

Det er reder Ole T. Bjørnevik som gjennom sitt selskap Boa Offshore er majoritetseier i Det Nordenfjeldske Dampskibselskab. «Boa Jarl», rederiets andre skip, ble døpt ved verftet i Rissa så sent som i juni år.

Skipet er bygd for å ta på seg oppdrag i Nordsjøen, men nedturen i oljenæringen har blitt en utfordring. På spørsmål om det er andre enn NFDS som kan være interessert i å bruke verftet på Rissa dersom driften på sikt blir videreført, svarer Sørtømme følgende:

- Det går jo rykter om en ny hurtigrute og litt av hvert, og det er jo ting de har erfaring med på Fosen. Men jeg vet ingenting, og i offshoremarkedet går det ganske tungt.