Gjennomsnittspassasjeren brukte en femmer mer på tilleggstjenester i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor, skriver Aftenposten. Og med mange passasjerer blir selv et relativt beskjedent beløp mye penger i regnskapet. Mersalget økte med 124 millioner kroner, ifølge avisen.

– Det er ingen tvil om at salg av valgfrie tilleggstjenester og produkter er en viktig inntektskilde for oss, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen. Han sier selskapet kommuniserer dette tilbudet når folk kjøper billetter, i nyhetsbrev og på sosiale medier. Og de reisende benytter muligheten; inntektene fra salg av tilleggspakker med mat, bagasje og setevalg er den største enkeltinntekten for selskapet.

Også SAS har betydelige inntekter fra salg av ekstraprodukter og servering på flyturene, men sier disse inntektene er mindre enn hos Norwegian, blant annet fordi flere av billettene allerede inkluderer tjenester som selges separat hos konkurrenten.