I en pressemelding om resultatet per tredje kvartal 2015 skriver Danske Bank i Norge at de kan vise til svært god kundeutvikling.

- Vi er stolte og ydmyke over at stadig flere kunder velger oss og at de samtidig blir mer fornøyde med den jobben vi gjør og de rådene vi gir, sier Norges-sjef og leder for personmarked, Trond F. Mellingsæter, i Danske Bank i en meldingen.

Låner ut mer

Banken hatt en utlånsvekst på 26 prosent de ni første månedene i år. Inntektsøkningen på ti prosent kommer i hovedsak som følge av økte renteinntekter i personmarkedet og det tradisjonelle bedriftsmarkedet.

- Avtalene vi nylig signerte med Hydro som kunde innen betalingsformidling og Spektrum der vi sto for finansiering og kapitalinnhenting i forbindelse med et oppkjøp, viser at vi evner å finne gode løsninger også for de aller største kundene, sier Mellingsæter i pressemeldingen.

Banken viser også til at de går kraftig frem på EPSIs årlige kundetilfredshetsmåling i personmarkedet.

Solid resultat

Resultat før skatt er på omtrent samme nivå som per tredje kvartal i fjor, 2070 millioner i år mot 2076 millioner kroner på samme tid i fjor.

I pressemeldingen skriver banken at utsiktene for norsk økonomi har forverret seg i perioden som følge av utviklingen i oljeindustrien. Mellingsæter viser i pressemeldingen til at det er lite som tyder på at utviklingen i oljesektoren skal få enda større effekter i samfunnet akkurat nå, og at det er forventet at oljeprisen vil øke. Likevel har banken valgt å foreta større avsetninger enn tidligere.

Nedskrivningene de ni første månedene utgjør 171 millioner kroner.

Danske bank leverer et godt tredje kvartal 2015. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix