Rubrikk redder Schibsted – igjen

Mediene til Schibsted går tilbake så å si over hele linja, med unntak av en viss vekst på nett.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.  Foto: NTB scanpix

Saken oppdateres.

Derimot fortsetter suksesshistorien til konsernets satsing på digitale rubrikkannonser.

Mens de norske mediene til Schibsted hadde et driftsoverskudd før avskrivninger på 90 millioner kroner i tredje kvartal i år – 35 millioner kroner mindre enn i fjor – stiger de samlede inntektene fra rubrikkannonsene.

Øker i alle land

Online Rubrikk i Schibsted hadde et driftsoverskudd på 444 millioner kroner, opp 72 millioner kroner fra tredje kvartal i fjor.

LES OGSÅ: Bedre resultat men lavere opplag for Polaris

Rubrikksatsingene øker overskuddene i alle land. Medievirksomheten svekkes i Norge, men styrker seg noe i Sverige.

Schibsted-konsernet fikk i tredje kvartal et brutto driftsresultat på 556 millioner kroner, mot 504 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Etter årets ni første måneder leverer konsernet et driftsresultat på nesten 1,6 milliarder kroner, nesten 100 millioner kroner bedre enn til samme tid i fjor.

Store avskrivninger

Konsernet fikk et overskudd før skatt på 965 millioner kroner i tredje kvartal, mot 199 millioner kroner i samme kvartal i fjor. For årets ni første måneder var overskuddet før skatt på drøyt 2,2 milliarder kroner, mot 490 millioner kroner i samme periode året før.

Den store differansen fra i fjor til i år skyldes blant annet store avskrivninger i fjor, samt tap knyttet til felleskontrollerte selskaper og virksomheter. 

På forsiden nå