- Familien lever i luksus på kjøpmennenes slit

Svenske butikkeiere sliter på grunn av Reitangruppens høye serviceavgift, skriver svensk avis. Selskapet Reitan Convenience avviser kritikken.

Svensk avis hevder svenske kjøpmenn sliter økonomisk fordi de må betale store deler av sin fortjeneste til Reitangruppen 

Saken oppdateres.

Kiosk- og butikkeiere i Sverige sliter økonomisk fordi de må betale store deler av sin fortjeneste til Reitangruppen, skriver den svenske avisen Expressen.

- Familien lever i luksus på franchisetakerne (kjøpmennenes) slit, skriver avisen som har gått igjennom regnskapene til 88 butikker som tilhører kjeden «Pressbyrån», som eies av Odd Reitan og hans to sønner Ole Reitan og Magnus Reitan.

LES OGSÅ: Odd Reitan er igjen rikest i Midt-Norge

Høye serviceavgifter

Avisen skriver at gjennomsnittlig gevinst for en butikk kun er på 123 000 i året, og at flere butikkeiere de har vært i kontakt med forteller om lange arbeidsdager og dårlig lønn. Flere av butikkene skal være truet av nedleggelse.

En tidligere butikkeier, som uttaler seg anonymt til avisen, sier hans butikk gjorde det godt, men at han likevel kun tok ut en lønn på 22 000 kroner i måneden. De siste månedene tok han ikke ut lønn i det hele tatt. Pengene forsvant i serviceavgifter til Reitan.

- Reitan tok store serviceavgifter av meg og de andre butikkeierne. I praksis betydde det at de tok halvparten av min fortjeneste, deretter måtte jeg stå for alle de ulike utgiftene som personell, avfall telefon og lignende, sier den anonyme kilden til Expressen.

LES OGSÅ: 29-åring driver den femte mest lønnsomme Rema-butikken

Fullstendig feil

Ida Håvik, sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar i Reitan Convenience, mener tallgrunnlaget som avisen legger fram er fullstendig feil.

- Her mener vi at man leser regnskapstallene på helt feil måte. De 123 000 kroner som Expressen viser til, er etter at eierlønn er tatt ut. Gjennomsnittlig resultat for våre svenske kjøpmenn er 600 000 kroner, før eierlønn. Det er kjøpmannen selv som bestemmer hva han skal tas ut i eierlønn, ikke Reitan Convenience, sier Håvik.

Reitan Convenience er avhengig av at kjøpmennene tjener penger, og dersom en butikk sliter økonomisk går selskapet inn med store ressurser for å bedre lønnsomheten.

- Noen ganger lykkes man ikke med dette, og det er selvsagt beklagelig, men de aller fleste av våre kjøpmenn lykkes med å drive god butikk, har god kontroll på kostnader og har gode resultater, sier Håvik.

Uheldig

Hun synes hele saken er beklagelig.

- Det er leit at det kommer en slik sak, for kjøpmenn i Sverige tjener godt. Vi har hatt god utvikling i Sverige, og vi ser at resultatene for kjøpmenn går opp. Det synes vi er fantastisk bra, sier Håvik.

Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

LES OGSÅ: Hver femte Rema-kjøpmann i minus i fjor

Magnus Raitan er administrerende direktør i Reitan Convenience 

Magnus Raitan er administrerende direktør i Reitan Convenience 

På forsiden nå