Fire av Hurtigrutens skip fra 90-tallet, samt det nyinnkjøpte ekspedisjonsskipet MS Spitsbergen, skal bygges om ved Fosen Yard.

Fosen Yard etableres dermed i kjølvannet av konkursen i Noryards Fosen, som leverte sin oppbudsbegjæring 16. oktober i år. Gjelden var rundt 266 millioner kroner.

Nye kontrakter er i boks

- Vi har i høst hatt kontraktene ut på anbud i det internasjonale markedet, og har en enorm interesse. Derfor er det en glede å presentere at arbeidet skal gjøres på Rissa, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

- Vi er utrolig glad for at kontrakten bidrar til å sikre videre drift ved en hjørnesteinsbedrift, fortsetter Skjeldam.

Dermed er kontraktene som kan sikre videre drift ved verftet i Rissa i boks:

- Dette betyr at vi i løpet av noen uker er tilbake, og vi kan begynne å ta tilbake ansatte. Dette er et steg i riktig retning, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim ved Fosen Yard under pressekonferansen.

Rissa-ordfører Ove Vollan åpner med å gratulere med dagen:

Skal bygge om skipene

- Dette er en merkedag for oss og hele Trøndelag. Onsdag for to uker siden så alt mørkt ut. 72 ansatte måtte gå. Allerede i dag er vi i gang igjen, sier Vollan.

Kontrakten har en total verdi på 550 millioner kroner. MS Polarlys og MS Kong Harald skal inn til Rissa for renovering allerede i januar-februar. Oppgradering av interiøret i totalt fire hurtigruteskip blir den største investeringen i hotelldelen av Hurtigruten noensinne.

Samtidig skal MS Spitsbergen, som er Hurtigruten nylig har kjøpt, bygges om i Rissa. Dette skipet starter seilasen fra Landskrona i Sverige til hjemlige farvann allerede denne uken. Det skal settes i dokk og gjennomgå en total ombygging.

Daniel Skjeldam presenterer arbeidet som skal gjøres ved verftet som nå får navnet Fosen Yards. Foto: Richard Sagen
Avtalen mellom Hurtigruten og Fosen Yards er på hele 550 millioner kroner. Foto: Richard Sagen
Bostyrer Knut Dypvik og Hurtigrutens kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten på vei inn på pressekonferansen tirsdag. Foto: Richard Sagen