Det er skipet MS Spitsbergen fra Hurtigruten som ankommer verftet i Rissa søndag.

Skipet skal bli bygget om av det nyopprettede selskapet Fosen Yard, som tidligere denne uken vant en kontrakt med Hurtigruten for å bygge om totalt fem skip. Kontrakten har en verdi på til sammen 550 millioner kroner.

Det var Fosna-Folket som først skrev at skipet ankommer søndag. Daglig leder i Fosen Yard, Anders Straumsheim, bekrefter overfor Adresseavisen at dette er tilfelle.

Ingen ansatte

MS Spitsbergen skal bygges om totalt innvending. I tillegg skal det også gjøres klart til å navigere i polare forhold.

Men per i dag har ikke selskapet som skal bygge det om verken eierstrukturen klar eller ansatte til å bygge om skipet.

- Vi jobber nå med å formalisere kontrakter, selskapet og strukturene. Parallelt starter vi arbeidet med å ansette folk. Kort sagt arbeider vi med å sy sammen alt, uttaler Straumsheim til Fosna-Folket, og legger til at ansettelsene vil skje «så snart som mulig».

Vil ikke si noe om nye eiere

Etter at Noryards Fosen gikk konkurs 16. oktober i år, ble verftstomta, driftstilbehøret og varelageret kjøpt opp av det nyopprettede selskapet Fosen Mek Holding AS for 7,26 millioner. Her er Rissa kommune, Stadsbygd Sparebank og Rissa Kraftlag inne på eiersiden med en tredel av aksjene hver.

Gjelden i det gamle selskapet som gikk konkurs, Noryards Fosen, blir imidlertid ikke med over i det nye selskapet.

LES SAKEN: Noryards Fosen skylder over 266 millioner etter konkursen

Planen er imidlertid at selskapet skal føre over tomta til Fosen Yard når eierskapsstrukturen er på plass. Hvis dette ikke skjer innen tirsdag 10. november, må kommunestyret i Rissa kommune ta stilling til om kommunen skal ta over verftet alene om selskapet Fosen Mek Holding ikke klarer å overholde forpliktelsene sine overfor konkursboet etter Fosen Yards.

Straumsheim sier til Fosna-Folket at det både er nasjonale og internasjonale aktører inne på eiersiden i Fosen Yard, og at en av aktørene som i startfasen har bidratt med risikokapital også kan være aktuell som en langsiktig eier.

Overfor Adresseavisen sier Straumsheim at han ikke ønsker å kommentere utover disse opplysningene.

Lurer du på hvordan verftet på Fosen kan være tilbake i virksomhet så raskt etter konkursen? Her kan du lese om det dramatiske spillet som har pågått for å redde verftet (PLUSS)