Hotellnæringen startet for noen år siden å sette ut arbeidet med å holde rommene rene til andre aktører. Thon Hotels er et av selskapene som outsourcer deler av virksomheten, og innen utgangen av 2016 skal alt renhold være satt ut til ISS. Fellesforbundet er ikke imponert.

Overdrar virksomheten

Outsourcingen til ISS er en virksomhetsoverdragelse hvilket innebærer at de ansatte blir overført til ISS om det er ønskelig. Etter mange år ved samme hotell er dette en overgang som kan være vanskelig for enkelte.

- Arbeidsmiljøet vil forsvinne. Som ansatt i ISS i stedet for ved hvert enkelt Thon-hotell mister man tilknytningen til arbeidsplassen. Man kan risikere å jobbe ved forskjellige hoteller fra dag til dag, og man får ikke det samme forholdet til sine kolleger som man ellers ville fått, sier Børge Ånesen, leder i Fellesforbundet hotell, restaurant og reiseliv Sør-Trøndelag.

- Dette gjør de av økonomiske årsaker, men også fordi de ønsker å kvitte seg med arbeidsgiveransvar, fortsetter han.

Trøndelag berøres

Fire av Thons 66 hoteller i Norge ligger i Trondheim. Ved Thon Hotel Trondheim og Prinsen er renholdet allerede satt ut, og Gildevangen er neste på lista. Ved Britannia som ble kjøpt av Olav Thon og Odd Reitan for et år siden har prosessen blitt forsinket som følge av de varslede ombyggingsplanene.

Ånesen snakker på vegne av stuepiker og renholdere som nå blir berørt av endringene i hotellnæringen. De er redd for at de økonomiske gevinstene skal gå på bekostning av deres arbeidsmiljø, trygghet og tilknytning til arbeidsplassen. Adresseavisen har vært i kontakt med renholdere ved Thons hoteller i Trondheim, men de ønsker ikke å uttale seg i frykt for å påvirke sin arbeidssituasjon ytterligere.

- ISS er et seriøst firma, og dette er ikke noe som strider mot loven, men det handler om prinsipp, sier han.

- Outsourcing fører til hardere krav fordi det ikke er arbeidsplassen som trenger å bekymre seg for HMS. Dette er en måte å presse prisene ned på, men det går bare utover de ansatte, og ingen andre. Thon er en viktig samfunnsaktør, og det vi stiller spørsmål ved er hvordan de kan omstrukturere virksomheten på bekostning av sine ansatte.

Rovdrift

Ånesen forteller at ved å sette bort renholdsarbeidet blir arbeidspresset og kravene i en bransje som allerede er presset tyngre. Bransjen domineres av kvinner i deltidsstillinger som ofte har innvandrerbakgrunn.

- Dette er rovdrift, og vi kan ikke sitte stille, sier han.

Tidligere denne uka har det pågått en aksjon i regi av Fellesforbundet for å sette søkelyset på arbeidshverdagen til stuepikene. Responsen har vært både positiv og negativ – naturlig nok.

- Responsen fra folk har vært god. Jeg tror vi har fått vanlige folk som deg og meg til å sette litt mer pris på den jobben stuepikene gjør, og fått de til å tenke over hvordan vi oppfører oss når vi er på et hotell. I den andre enden var det noen som uttrykte at det ikke var så fornøyd med et slikt fokus, men vi mener det er viktig å vise hvordan ansatte i disse yrkene blir behandlet, avslutter han.

Ikke et problem

Morten Thorvaldsen, konserndirektør hotell og restaurant i Thon Hotels, svarer på kritikken fra Fellesforbundet med undring.

- Vi har gått gjennom vår drift og konstatert at renhold ikke er kjernevirksomheten vår. Vi skal drive hotell, så nå setter vi ut jobben med å holde rommene rene til andre bedrifter, sier han.

- Vi har en fremdriftsplan, og jeg stiller meg utenforstående til at dette er så problematisk. Det er vanlig for store bransjer og bedrifter som hoteller, flyplasser og sykehus å outsource slike tjenester. I tillegg er det klart at det er en økonomisk gevinst ved dette, og det er en viktig faktor for å ta avgjørelsen.

Fokuserer på tilpasning

Thorvaldsen sier det er forståelig at de ansatte er bekymret for hvordan forholdene på arbeidsplassen blir med nye arbeidsgivere, men at de store endringene de frykter ikke er realiteten.

- Dette er en virksomhetsoverdragelse. Alle som har jobben sin på våre hoteller vil fortsatt ha den, men det er noen andre som skriver under på lønnsslippen, sier han.

- I utgangspunktet vil alle ansatte beholde de hotellene de er på nå som sin hovedarbeidsplass, men de vil fra tid til annen bli spurt om å stille opp på andre hoteller om det vil være behov for det. Dette kan komme av sykdom eller store, uventede ankomster, men det vil ikke være sånn at man jobber på det ene hotellet den ene dagen, og et annet hotell den neste dagen.

Ved utgangen av 2016 skal alt renhold av hotellrom være outsourcet, og Thorvaldsen er sikker på at man vil komme frem til avtaler føles riktig for alle parter.

- Nå er vi i samtaler med tillitsvalgte, og tar for oss hotell for hotell. Ved slutten av neste år har vi funnet en løsning som passer alle ansatte ved hvert enkelt hotell, avslutter han.

Kritisk: Leder for Fellesforbundet hotell, restaurant og reiseliv, Børge Ånesen, er kritisk til hvordan Thon Hotels behandler sine ansatte. Foto: Frank Lervik
Ikke problematisk: Konserndirektør hotell og restaurant i Thon Hotels, Morten Thorvaldsen, mener outsourcing av renhold ikke vil endre noe på hverdagen til de ansatte. Foto: Pressefoto, Thon Hotels